sunnuntai 17. tammikuuta 2016

KAIKKI TREENIT SISÄLLLÄ

Viikon treenit on taas tehty ja kivoja treenejä olivatkin :) Tämä viikko poikkesi edellisistä siinä, että tällä kertaa juoksin kaikki lenkit sisällä; kaksi kertaa matolla ja kolmesti hallilla. Tällä tavalla en kyllä totukaan pakkasiin, mutta jospa nekin pikku hiljaa hellittävät.

Maanantain lepopäivän jälkeen juoksin tiistaina hallilla reippaan vauhtikestävyystreenin. Treeni oli aika kova ja siitä kirjoittelinkin jo aiemmin. Lisää voit lukea täältä.

Keskiviikkona oli suunnitelmissa ensin sali ja sitten koris, mutta pelaajia ei tällä kertaa ollut tarpeeksi. Menin siis vain salille, jossa juoksin ensin palautteluna matolla puolituntia ja sen päälle tein reippaan puolen tunnin lihaskuntotreenin. Aika kului nopeasti ja molemmat treenit sujuivat hyvin. Matolla juoksukaan ei tuntunut enää niin vaikealta kuin edellisellä viikolla.

Torstaille suunniteltu lepopäivä sopi tällä kertaa paremmin perjantaille, joten juoksin perjantain treenin jo torstaina. Keli oli edelleen hieman haasteellinen, joten viime viikon tapaan päädyin juoksemaan 70 minuutin pk-lenkin matolle. Juoksu sujui paremmin kuin viime viikolla, vaikka edelleen matolla juoksu tuntuu raskaammalta kuin hallilla tai ulkona. Vauhtia vaihtelin 10-12 km/h välillä ja sillä sain edes hieman vaihtelevuutta treeniin. Koska matolla juoksu ei ole suosikkijuttuni, oli olo jälleen kuin voittajalla, kun sain 70 minuuttia kasaan :)

Viikonlopulle pakkanen sen kuin kiristyi, joten molempina päivinä menin hallille juoksemaan. Lauantaina juoksin 11 kilsan reippaamman peruskestävyyslenkin. Ensimmäiselle puolelle tunnille sain juoksuseuraa, joten koko treeni meni melko nopeasti. Ehkä kovemman juoksijan seurassa juoksin pikkusen suunniteltua lujempaa, mutta juoksu tuntui kuitenkin hyvältä. Ehkä hieman pidempäänkin olisin voinut juosta, mutta maltoin olla jatkamatta, koska sunnuntaina odotti vielä viikon pitkis. Treenin jälkeen oli tosi hyvä ja energinen olo :)

Tänään päätin viikon treenit siis hallilla pitkikseen. Kävi tosi hyvä tuuri, kun sain yllättäen juoksuseuraa koko treenin ajaksi ja eiliseen tapaan aika vierähtikin sitten nopeammin kuin olin ajatellut. 20 kilsan jälkeen oli jälleen hyvä fiilis, samanlainen kuin tällä viikolla kaikkien muidenkin lenkkien jälkeen. Hyvä treeni, parempi fiilis :)


Treeniviikko oli varsin hyvä ja onneksi näiden pakkasien aikaan on juoksumatto ja halli, joita hyödyntää. Ilman noita olisi treenit varmasti jääneet paljon vähemmälle. Tästä koosteesta huomaan kuitenkin sen, että lihaskuntotreenit meinaavat hieman unohtua. Keskiviikkona salilla oli kivaa, mutta kotona lihaskuntotreenit jäivät tekemättä. Ensi viikon tavoitteena onkin muistaa taas myös kotitreenit. 

Ma: Lepo
Ti: Hallilla VK 4 km + 4,33 km + 2 km + verkat yht n. 3 km
Ke: PK palauttava 30 min matolla, KS 151 + salitreeni 35 min
To: Matolla PK 70 min, KS 154
Pe: Lepo
La: Hallilla PK/VK 11 km, 53 min, KS 171
Su: Hallilla PK Pitkä 20 km, 1:49, KS 156

8 kommenttia:

  1. Kurjaa, mutta ensi viikoksi on luvattu taas kylmenevää :( Riittäisi jo! Tänään Vantaalla oli iltapäivällä vain -10 niin pääsin parituntiselle, muuten juoksin vain keskiviikkona ja salikäyntejäkin oli vain yksi. En osaa juosta matolla, kerran kokeilin ja sen jälkeen piti istua lattialla kun niin heitätti päästä. Siksi "vain" pyöräilen salilla, eihän se sama ole kuin juoksu mutta aerobista kumminkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosiaan, taitaa luvata kunnon pakkasia vielä täksikin viikoksi. Täällä ollaan tänään jo noin -30 tuntumassa! Pitääpä suunnitella taas sisätreenejä.

      Matolla juoksu on mullekin hieman vaikeaa ja tuo huippaus on tuttu tunne. Aina, kun lopetan on aluksi vähän hutera olo.

      Tsemppiä pakkasviikon treeneihin, tuosta pyöräilystäkin saa varmasti kunnon treenin.

      Poista
  2. Sulla ilmeisesti on aika korkeat sykkeet, joten missä sulla menee pk:n ja vk:n raja? Itselläni on ollut PK-lenkeillä välillä keskisyke 160 ja silti on tuntunut kevyelle. Tosin tarkoitus jatkossa juosta rauhallisemmin, jotta syke pysyisi alle 160. Tuntuu vaan alkuun vaikealle kun vauhtia pitää tiputtaa näin talvella noin 1min/km kuin mitä normaalisti olen juossut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, minulla on melko korkeat sykkeet, ainakin jos vertaa siihen peruslaskukaavaan (220-ikä), jolla arvioidaan maksimisyke ja siitä lasketaan treenisykkeet. PK-alue mulla on viime keväänä/kesänä tehtyjen testien perusteella 155-172 ja vk:t sitten tuosta ylös päin. Olenkin itseasiassa menossa huomenna testeihin, jotta saan päivitettyä sykkeet ja vauhdit.

      Tuo 160 on mullakin vielä melko kevyttä juoksua. Talvella tosiaan olosuhteet hidastavat vauhtia, joten kannattaa treeneissä seurata ehkä ennemmin sykettä eikä välittää siitä että vauhti näyttää tavallista hitaammalta.

      Hyviä lenkkejä :)

      Poista
    2. Kiitoksia :) Tosiaan mulla laskukaavan mukaan pk-lenkkien vauhti olisi max 150 sykkeillä, mutta ensimmäisen lenkin kun tein mittarin kanssa tulin siihen tulokseen, ettei voi pitää paikkansa, sillä ihan kevyesti juteltiin koko lenkki kaverini kanssa eikä ollut yhtään väsynyt olo. Olettaisin, että PK-alueeni olisi siinä jossain 160 paikkeilla. Houkuttaisi joskus kyllä mennä testeihin, joten odotan innolla postausta tuloksistasi :)

      Poista
    3. Suosittelen testejä ja lupaan raportoida miten mulla meni :)

      Poista
  3. Hallilla 20kilsaa!! Huh:) Eikö ollut jo pää ihan sekaisin? :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha :) vähän hullun hommaa, mutta meni kyllä yllättävän kivuttomasti. Tästä kiitos seuralle, yksikseen ois saattanut käydä aika pitkäks. Sen verran kivaa se kuitenkin pakkasessa juoksemiseen verrattuna oli, että pitää ehkä ottaa uusiks :)

      Poista