maanantai 11. tammikuuta 2016

PAKKASVIIKON JUOKSENTELUT

Viime viikolla taidettiin koko maassa juosta pakkaskeleissä. Näin jälkikäteen tuntuu siltä, että sehän meni yllättävän hyvin, etukäteen kun pelkäsin, että tarkenenkohan noin kovassa pakkasessa juosta kunnon lenkkejä ollenkaan. Kaikkia lenkkejä en kuitenkaan juossut ulkona vaan hyödynsin myös hallia ja juoksumattoa. Viikon treenit aloitinkin taas tiistaina hallilla, kun maanantaina lepäilin sunnuntaisen pitkiksen jälkeen. Hallilla oli tavoitteena juosta noin 10 kilsan vk-treeni. Alussa juoksu tuntui vähän raskaalta ja siltä ettei kulje. 20 minuutin jälkeen kuitenkin helpotti ja juoksu parani koko ajan loppua kohden. Pitäisiköhän panostaa hieman enemmän alkuverkkaan, niin saisi juoksun kulkemaan paremmin heti alusta alkaen?! Melko usein saan hallilla juosta itsekseni, mutta nyt juoksu taittui kivasti porukassa. Lopulta, kun kymppi tuli täyteen jäi sellainen fiilis, että vielä olisi voinut jatkaa. Treenin keskisyke jäi aerobisen kynnyksen tuntumaan (170), joten hieman olisi pitänyt vielä kiristää tahtia. Treenin alkuun ja loppuun verkkailin taas kilsat.

Pakkaset jatkuivat, joten keskiviikon lepopäivän jälkeen suuntasin torstaina juoksemaan juoksumatolle. Matolla juoksusta en ole juuri koskaan välittänyt, joten ajatuskin yli tunnin lenkistä hieman hirvitti. Alussa aika kuluikin tosi hitaasti ja olin varma että tämä treeni jää alle tuntiin. Noin 40 minuutin kohdalla alkoi kuitenkin helpottaa ja loppu menikin alkuun verrattuna jo helposti. Lopulta sain lenkin venytettyä tavoitteeseen eli 70 minuuttiin. Joskus olen miettinyt, onko hallilla sen saman kierroksen kiertäminen vähän tylsää, mutta kyllä se on ihan huippua tähän matolla juoksuun verrattuna :) Onneksi on kuitenkin tämäkin vaihtoehto silloin, kun ulkona on liian kylmä.

Perjantaina pidin juoksusta lepoa, mutta käytiin koiran kanssa kävelemässä jäällä ensimmäinen kunnon lenkki. Viikonloppuisin kun ehtii paremmin valoisan aikaan ulkoilemaan, pitää harrastaa näitä lenkkejä enemmän.


Viikonloppuna ei päässyt hallille juoksemaan, joten lopulta oli suunnattava ulos. Paleltumisen pelossa puin päälle aika reippaasti ja lopulta lenkillä olikin melko lämmin. Yllätyin, että tarkenin noin hyvin ja että juoksemaankin pystyi ihan hyvin. Tukeva vaatetus ja pakkanen nostivat sykettä normaalia herkemmin eikä yöllä satanut lumikaan helpottanut juoksua, kun kengät lipsuivat joka askeleella. Juoksu sujui kuitenkin ihan hyvin, joten vedin sen lopulta aiottua korkeammilla sykkeillä, koska tiistain treeni oli puolestaan jäänyt hieman aiottua kevyemmäksi. Vaikka keskisyke (178) oli reippaasti vk:n puolella, jäi keskivauhti (5:07/km) selvästi peruskestävyyden puolelle. Olosuhteet huomioon ottaen tuo ei kuitenkaan ihmetyttänyt. Loppuun verkkailin 2,6 kilsan verran.


Instagramissa monen polkujuoksijan hienot kuvat innoittivat minutkin suuntaamaan sunnuntaina pitkällä lenkillä metsään. Keli oli kylmempi kuin lauantaina, mutta aurinko paistoi tosi kauniisti ja metsässä oli kiva juosta. Eteneminen oli tosin välillä hieman vaikeaa ja kallion vierusta noustessani juoksu muuttui miltei kävelyksi. Alla muutama kallion päältä otettu kuva. Maisemat olivat kyllä taas huikeat. Metsässä juoksu sujui kivasti, mutta tielle siirtyessä tuli pian kylmä ja yllättäen myös hirveä jano. Hieman oli myös väsähtänyt olo, joten suuntasin kotiin, vaikka hieman pidempää lenkkiä olinkin ajatellut. Metsässä vauhti oli sen verran hidasta, että tällä kertaa puolentoista tunnin lenkillä ei kertynyt kilsoja kuin 14,3 km.




Ihan ok treeniviikko, vaikka tuo pakkasen vaikutus hieman loppuviikon treeneissä näkyykin. Jospa se kuitenkin tästä nyt alkaisi lauhtumaan, niin ei tarvitsisi tupata lenkille niin paljon vaatetta päälle ja juoksukin olisi silloin kivempaa.

Ma: Lepo
Ti: Halli VK/PK 10 km, KS 170 + verkat 2x1km
Ke: Lepo
To: PK matolla 70 min, KS 152 + lihaskunto 12 min
Pe: Lepo
La: VK 41 min, 8km, 5:07/km, KS 178 + loppuverkka 2,6 km
Su: PK pitkä 90 min, 14,3 km, 6:19/km, KS 161

2 kommenttia:

  1. Hyvän treeniviikon sait aikaan pakkasista huolimatta! Itse olen ihan tykästynyt juoksumattoon, vaikka vielä joku aika sitten suorastaan vihasin mattojuoksua. Vauhdinsäätö on saanut mut koukuttumaan. Juoksin eilen kiihtyvän lenkin matolla - vauhtinappulan avulla treenin sai muokattua juuri sopivaksi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, vauhdin vaihtelu tekee mattotreenistä varmasti paljon mielekkäämpää. Treeni menee varmasti nopeammin, kun sen jaksottaa eri vauhtisiin pätkiin. Minäkin suuntaan kohta taas sisätreenin pariin, tosin maton sijaan hallille :)

      Poista