sunnuntai 24. tammikuuta 2016

TREENIVIIKKOKATSAUS VKO 3/2016

Kiva, onnistumisen tunteita tarjonnut treeniviikko on jälleen takana :) Lepopäivän jälkeen tein tiistaina hallilla laktaattitestit. Testeissä juostiin kuudesti kilsa ja noista kaksi viimeistä vetoa olivat melko rankat. Lisää testistä ja tuloksista voit lukea täältä. Testin jälkeen huilasin hetken ja tein päälle vielä treenin. Juoksin kahdesti kolme kilsaa niin, että viimeisille kilsoille kiristin vauhtia. Treenistä en saanut talteen tietoja, koska oma mittarina petti ennen testejä eikä näyttänyt sykkeitä ollenkaan. Kymmenminuuttiset menivät kuitenkin jonkin verran alle 5min/km vauhdeilla ja viimeisillä kilsoilla kiristin vauhdin noin 4:30/km tuntumaan. Odotin, että testin jälkeen juoksu ei ehkä kulkisi parhaalla mahdollisella tavalla, mutta treeni menikin yllättävän hyvin. Aluksi tuntui hieman raskaalta, mutta kun vauhtiin pääsi niin lopulta treeni kulkikin hyvin, eikä lopussa vauhdin kiristyksetkään tuntuneet pahalta. Treenin loppuun hölkkäsin kilsan ja päivän kokonaiskilsat olivat siten 13 km. Tiistain testistä ja treenistä jäi hyvä fiilis ja hallilta sai jälleen lähteä hieman väsyneenä mutta tyytyväisenä kotiin :)

Keskiviikkona emme taaskaan saaneet korisvuorolle tarpeeksi pelaajia, joten korvasin sen lihaskuntotreenillä. Treeni tuntui kivasti keskivartalossa parin päivän ajan.

Torstaina pakkaset edelleen jatkuivat, joten suuntasin jälleen juoksemaan 70 minuutin peruskestävyyslenkin matolle. Tällä kertaa oli hieman vaikeampaa kuin viimeksi ja 45 minuuttia siihen meni ennen kuin tuntui, että tästä selvitään. Vaikka matolla saan pidettyä sykkeet matalalla, tuntuu juoksu silti tavallista raskaammalta. Lopuksi oli kuitenkin jälleen hyvä fiilis, kun sain treenin suunnitelmien mukaan tehtyä.


Lauantaina pääsin vihdoin melkein kahden viikon tauon jälkeen juoksemaan ulos. Pakkasen tuntuma oli Kuopiossa noin -13, joten kerrastolla, talvitrikoilla ja kevyellä juoksutakilla tarkeni hyvin :) Vaikka olikin kiva vihdoin päästä ulos juoksemaan, oli eteneminen hieman raskasta, koska lumisilla teillä kenkäni eivät pitäneet yhtään. Lopussa pääsin juoksemaan kilsan verran hiekoitetun autotien vartta ja vasta siinä tuntui, että juoksu menee eteenpäin ja askel nousee. Aiemmin hylkäsin jo nastojen hankkimisen tälle talvelle, mutta pitää ehkä vielä miettiä asiaa. Lauantain lenkki oli pituudeltaan 63 minuuttia ja matkaa kertyi 12 kilsaa. Lenkin jälkeen tein 25 minuutin keskivartalotreenin.


Tänään juoksin tuttuun tapaan treeniviikon päätteeksi pitkän lenkin. Kivaa vaihtelua tämän päivän lenkissä oli se, että sain osalle matkaa juoksuseuraa. Pitkät lenkit eivät ole vahvuuteni, joten seurassa ne taittuvat paremmin. Viimeisillä kilsoilla olin hieman väsynyt, joten ehkä hieman rauhallisemmin olisi lenkin tänään voinut vetää. Lauantain lenkki tuntui myös väsyttäneen takareidet ja se hieman tuntui jaloissa tänäänkin. Matkaa pitkikselle kertyi 20,5 km ajassa 1:52.

Kokonaisuutena hyvä treeniviikko takana. Paras treenipäivä oli tiistai, lisäksi olen tyytyväinen, että lihaskuntotreeniä mahtui mukaan edes noina kahtena päivänä ja että tänään pitkikselle kertyi pituutta 20+ kilsaa. Viikonlopun treenit tuntuvat nyt hieman jaloissa, joten tänään pitää vielä venytellä kunnolla, mutta hyvillä mielin jatketaan taas uuteen treeniviikkoon :)

Ma: Lepo
Ti: Laktaattitestit 6x1km + VK 2x3 km + verkka 1km
Ke: Lihaskunto 45 min
To: Matolla PK 70 min, KS 150
Pe: Lepo
La: PK 63 min, 12 km, 5:15/km, KS 167 + lihaskunto 25 min
Su: PK pitkä 1:52, 20,5 km, 5:28/km, KS 161

2 kommenttia:

  1. Kiitos kivasta blogista! On kivaa ja mielenkiintoista lukea treeneistäsi ja poimia ideoita omaan tekemiseen:)
    tosiaan mahtavaa päästä taas ulos juoksemaan niin ettei henki salpaannu...
    mukavia treenejä ja hyviä kilsoja jatkossakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi! Kiva, että olet löytänyt tänne ja saat ideoita omiin treeneihin :)
      Nyt lupaa hyviä juoksukelejä, joten hyviä lenkkejä sinullekin :)

      Poista