sunnuntai 14. helmikuuta 2016

TREENIVIIKKO 6/2016

Jälleen hyvä treeniviikko takana :) Etenkin peruskestävyystreeni sujuu nyt hyvin, vaikka se ei aina ole suosikki ollutkaan. Treenit aloitin tiistaina hallilla ja tuosta treenistä kirjoittelinkin jo aiemmin. Lisää voit lukea täältä. Keskiviikkona hölkkäilin kevyesti 45 minuuttia ja palauttava lenkki tuntui sopivalta tiistain vetojen jälkeen. Torstain ja perjantain treenin ja lepopäivän paikkoja piti vaihtaa, joten torstai oli lepopäivä ja viikon treenit painottuivat siten loppuviikkoon.

Perjantaina juoksin pitkästä aikaa pk-vk yhdistelmätreenin. Lenkille lähtiessä en ollut vielä päättänyt vedänkö pelkästään pk-treenin vai loppuun myös vk-osuuden. Alkuviikosta asfaltti alkoi jo lupaavasti pilkistellä, mutta perjantaina satoi lunta ja tiet olivat jälleen lumiset, joten hieman epäilin onnistuisiko tuo vauhdikkaampi osuus kunnolla. 40 minuutin peruskestävyysosuus taittui kuitenkin niin kevyesti ja kengät piti ihan hyvin, joten päätin vetää vk-osuudenkin. Talvella vauhdikkammat treenit on tullut juostua pääosin hallilla ja kyllä ulkona joutuu vähän enemmän tsemppaamaan vauhdin kanssa. VK-osuus tällä kertaa 20 minuuttia ja vauhti 4:40/km. Loppuverkaksi juoksin vielä vartin pk:ta, joten kilsoja kertyi yhteensä 14,5 km.


Lauantaina juoksin aamupäivällä reilun tunnin peruskestävyyslenkin (12,6 km, 5:14/km). Kivasti kulki ja onneksi hyvä meno jatkui tänäänkin pitkiksellä. Hieman kovahko tuuli ja auraamattomat tiet toivat lisähaastetta, mutta eipä nekään juuri haitanneet tänään. Odotin, että edellisten päivien treenit saattaisivat hieman painaa jaloissa mutta, kun vauhtiin pääsi niin aika hyvinhän se kulki. Suurimmalle osalle matkaa oli jälleen seuraa, joten ehkä sekin vaikuttaa siihen, että pitkikset taittuvat nykyään aiempaa paremmin. Mittaa lenkille tuli tänään 23,4 km ja vauhti oli 5:23/km. Vauhtia ei tullut juuri kyttäiltyä ja reitin ja kelin vuoksi mentiinkin yllättävän reippaasti. Muilla lenkkeillä talven vaikutus näkyy vauhdeissa, mutta pitkikset menee edelleen suurin piirtein samoilla vauhdeilla kuin kesällä. Jatkossa voisikin yrittää tiputtaa vauhdin hieman päälle 5:30/km, koska tavoitteena on kuitenkin pitää pitkikset rauhallisina lenkkeinä.

Hyvin juoksutti siis tälläkin viikolla ja juoksulla oli taas monena päivänä hyvin piristävä vaikutus. Kivaa tässä viikossa oli se, että tuli juostua sekä tavallista rauhallisemmin että tavallista reippaammin. Tiistain vedot olivat kivaa vaihtelua, koska ne olivat tavallista lyhempiä ja siten reippaampia, kun taas keskiviikon palauttavalla vauhti oli niin rauhallista että se tosiaan tuntui helpolta ja palauttavalta.

Ma: Lepo
Ti: Hallilla VK 6 km + MK 8 x n.337m + verkat 2x2km
Ke: PK palauttava 45 min, 7,8 km, 5:48/km, KS 145
To: Lepo
Pe: PK 40 min, 7,5 km, 5:18/km + VK 20 min, 4,3 km, 4:40/km + PK 15 min, 2,7 km, 5:34/km + lihaskunto 20 min
La: PK 66 min, 12,6 km, 5:14/km, KS 159 + lihaskunto 15 min
Su: PK pitkä 2:06, 23,4 km, 5:23/km, KS 153

Yhteensä n. 71 km

6 kommenttia:

  1. Juoksetteko te pitkiä lenkkejä oman seuran porukalla? Pitkät lenkit on kyllä just hyviä porukkalenkkejä, kun aika menee huomaamatta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei juosta säännöllisesti seuran porukalla pitkiksiä, ainoastaan yhdet pitkät lenkit on aina tammi- ja helmikuussa.
      Tosiaan porukalla pitkikset taittuu aina paremmin ja aika kuluu kuin huomaamatta.

      Poista
  2. Kivalle näyttää sun viikko, mahtavaa että juoksut sujuu :)

    Mulla alkoi perjantaina vaikeudet juoksussa kun akillesjänne alkoi kipuilemaan. Parin päivän levon jälkeen vaikutti lähes normaalille, mutta ei sitten ollutkaan kun tänään juoksu alkoi kilometrin jälkeen tekemään kipeää. Huomenna oli tarkoitus juosta kaverini kanssa, mutta taitaa juoksu vaihtua salitreeniin. Muu liikunta ei onneksi tee kipeää jalalle, ainoastaan juoksun iskut tuntuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas harmi, että jalka on noin kipeytynyt. Kannattaa varmaan vielä pitää lepoa juoksusta ja testata sitten varovasti. Toivottavasti ei ole tulehtunut. Tsemppiä korvaaviin treeneihin !!

      Poista
  3. Sun viikkos näyttää taas niin hyvältä :) Ihailen tuota sun treenaamisen säännöllisyyttä ja monipuolisuutta! Ja sitä kun viikot tuntuvat sujuvan hyvin kerta toisensa jälkeen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Alku vuosi on kyllä sujunut hyvin ja juoksu on pääosin tuntunut hyvältä. Lepo ja treeni on nyt ollut hyvin tasapainossa ja se on varmaan saanut juoksun sujumaan. Toki monipuolisilla treeneillä on varmaan myös ollut vaikutuksensa. Toivottavasti tämä meno jatkuu eikä jää vain alkuvuoden iloksi :)

      Poista