sunnuntai 28. helmikuuta 2016

TREENIVIIKKO 8/2016

Viikon ensimmäisen treenin juoksin jälleen tiistaina hallilla ja ohjelmassa oli reipas kymppi. Vastaavan treenin juoksin myös tammikuussa ja silloin se tuntui aika kovalta. Nyt oli ajatuksena vetää ensimmäinen vitonen hieman rauhallisemmin ja kiristää vasta toisella puoliskolla vauhti 4:30/km tuntumaan. Juoksu lähti kuitenkin sujumaan melko hyvin ja ensimmäisenkin puoliskon kilsavauhdit olivat alle 4:36/km. Kilsat täyttyivät melko nopeasti eikä treeni tuntunut yhtään niin rankalta kuin edellisellä kerralla. Voimia oli lopussakin vielä ihan hyvin, mutta kahdella viimeisellä kilsalla oli hieman ongelmia jalkojen kanssa. En tiedä meinasivatko takareidet krampata vai mitä, mutta koko juoksu meni hieman vaikeaksi. Ongelmista huolimatta kaksi viimeistä kilsaa olivat treenin reippaimmat ja lopulta kymppiin meni aikaa noin 45:13. Parempi fiilis olisi jäänyt, jos jalat eivät olisi temppuilleet, mutta kiva kuitenkin, että noin 4:30/km vauhti sujui helpommin kuin edellisellä kerralla.

Keskiviikkona juoksin kevyen, reilun kahdeksan kilsan palauttelulenkin ja kevyt treeni tuntui sopivalta hallitreenin jälkeen. Torstain ja perjantain treeni ja lepo vaihtoivat paikkaa, joten torstaina lepäilin ja seuraavan lenkin juoksin siis perjantaina. Perjantain lenkki oli kyllä viikon huonoin ja sai entistä enemmän ikävöimään sulia asfalttiteitä. Auraamattomat tiet, kova tuuli ja jäinen sade ei ole minun suosikkijuttuja, joten hieman hampaat irvessä lenkki taittui. Tunnin jälkeen (11 km) kiristin viimeisille kilsoille hieman vauhtia, mutta vaikka vauhti näytti "vain" 5min/km ei se tuntunut niin helpolta. Minun puolesta lumet vois sulaa nyt. Perjantain koko lenkin pituus oli n. 14,5 km.


Lauantaina säästelin sunnuntain pitkistä varten ja juoksin kevyen kahdeksan kilsan lenkin aikaisin aamulla. Tänään suuntasin aamulla seuran yhteislenkille ja tavoitteena oli siis juosta tavallista pidempi lenkki. Viime kuussa juoksin vastaavalla yhteislenkille 28 kilsaa, joten ajattelin, että jos kulkee niin yritetään nyt ainakin sitä. Hieman takareidet tuntuivat väsyneiltä, mutta ihan hyvin juoksu kuitenkin kulki ja aika kului nopeasti. Lenkin loppupuolella oli vielä melko energinen olo, joten päätin venyttää lenkin 30 kilsaan. Hieman tavallista rauhallisemmalla pitkiksen vauhdilla 30 km taittui tänään aikaan 2:50, kiva päätös treeniviikolle :)

Kokonaisuutena ihan kiva viikko, vaikka samanlaista flow:ta ei ollutkaan kuin aiemmilla viikoilla. Parasta oli, että vauhtia löytyi tiistain treenissä ja että tänään lenkki venyi tavallista pidemmäksi. Pakko kuitenkin myöntää, että hieman tämä talvijuoksu vaatii välillä tsemppausta. Ei taida kuitenkaan auttaa kuin yrittää jaksaa, jospa sitä kuukauden päästä olis jo täälläkin sulat tiet..

Ma: Lepo
Ti: Halli VK 10 km, 45:13, KS 177 + verkat 3 km
Ke: PK palauttava 48 min, 8,44 km, 5:42/km, KS 148
To: Lepo
Pe: PK 60 min, 11 km, 5:25/km, KS 158 + PK 17 min, 3,4 km, 5:00/km, KS 168 + lihaskunto 20 min
La: PK palauttava 45 min, 8 km, 5:35/km, KS 154
Su: PK pitkä 30 km, 2:50, 5:40/km, KS 156
Yhteensä n. 74 km

2 kommenttia:

  1. Hieno viikko! Ja kolmekymppiset on harvinaista herkkua, ainakin mulla. :) Samaa mieltä, lumet voi lähteä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo harvemmin noita tulee juostua, mut välillä on hyvä kokeilla vähän pidempää. Tänään jaloissa tuntuu, että tavallista pidempi tuli juostua.

      Poista