keskiviikko 17. helmikuuta 2016

VAUHTIA

Hyvä fiilis jälleen eilisestä hallitreenistä :) Ohjelmassa oli seuraavaa: VK1 20 min + VK2 3x10 min, tavoitteena vetää kymmenminuuttiset hieman alkua kovempaa. 20 minuuttinen meni aika rennosti ja vauhti oli tavoitteen mukainen noin 4:40/km ja keskisyke 168. Muutama minuutti huilia ja sitten oli vuorossa vedot. VK2 vauhtini on 4:20-4:32/km, mutta päädyin kuitenkin pienen yllytyksen seurauksena yrittämään tällä kertaa hieman reippaampaa vauhtia. Tavoitteena oli pysyä edellä juoksevan peesissä ja pitää vauhti noin 4:15/km. Etukäteen tuo tuntui aika kovalta ja epäilin, että näinköhän jaksan treenin loppuun saakka. Yllättävän hyvin kuitenkin meni eikä pahaa hyytymistä tullut lopussakaan. Vauhti tuntui toki reippaalta ja ensimmäisen vedon jälkeen epäilin edelleen, että varmaan seuraavalla vauhti hyytyy. Toisen vedon alku olikin ehkä rankin, kun jalat meinasivat tuntua väsyneiltä. Juoksu kuitenkin parani loppua kohden ja kolmannen vedon jaksoi taas paremmin, kun sen tiesi olevan viimeinen. Vetojen vauhdit olivat noin 4:10-4:15/km ja keskisyke jokaisessa 179. Vauhti meni siis maksimikestävyyden puolelle, mutta keskisyke jäi mukavasti tuohon anaerobisen kynnyksen tuntumaan ja pysyi yllättävän tasaisena loppuun saakka. Jes, yllättävän hyvin meni siis :)

Vetojen välissä oli huilia noin kaksi minuuttia. Ensimmäinen ja viimeinen veto juostiin kahden kilsan mittaisina, joten ne olivat alle kymmenminuuttisia, mutta keskimmäisellä juostiin yksi ylimääräinen kierros. Verkkaa kertyi reilut kolme kilsaa.

Treeni oli kova, mutta ei liian paha, olo oli treenin päätteeksi jälleen tosi hyvä. Hieman yllätyin vauhdista, joten ehkäpä yritän jatkossakin vetää lyhemmät vedot hieman aiempaa reippaammin. Tänään palauttelin kevyellä 45 min hölkällä, jalat olivat eilisestä ehkä hieman väsyneet, mutta eivät kuitenkaan mitenkään erityisen tukkoiset.





10 kommenttia:

  1. Hienot vauhdit ja hienoa henkistä tsemppausta!! Mielellä on hurja voima. Samalla tavalla kasailin itseäni tänään viimeiseen pikku pyrähdykseen ajatellen, että kyllä nyt viimeisen aina jaksaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! välillä pitää tosiaan vaan päättää, että nyt mennään. Toivottavasti sullakin sujui :)

      Poista
  2. Huippua!

    Sulla on kyllä ihan superkehittäviä nämä treenit ja lisäksi sinä itse kehityt harjoitus harjoitukselta. Mahtavaa, että olet löytänyt itsellesi juoksuseuran ja treenikavereita, joiden peesissä juosta. Innolla jään seuraamaan miten hienoja tuloksia kesällä kipittelet. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yleensä tulee juostua yksin, joten on tosiaan kiva, että välillä on seuraakin. Hallitreenin parhaita puolia onkin se, että siellä näkee muitakin juoksijoita.
      Tsemppiä viikonlopun treeneihin!

      Poista
  3. Vautsi, mitkä vauhdit :) Itse valitettavasti joudun parantelemaan jalkaa, sillä akillesjänne kipeytyi viikko sitten juoksussa. Hyvin onnistuinkin välttämään juoksijanvaivat tähän asti.. Ärsyttää vaan kun tekisi mieli juoksemaan, mutta jalka ei kestä kunnolla kävelyäkään :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harmi tuo jalka. Käyhän lääkärissä, jos näyttää ettei mene levolla ohitse. Kipeällä jalalla ei ainakaan kannata juosta.

      Poista
    2. Tosiaan huonolle näyttää tilanne :( Viikon olen pitänyt juoksusta taukoa, sen sijaan salilla tullut tehtyä lihaskuntoa missä jalka ei rasitu ja toki pakolliset koiran ulkoilutukset, tosin minilenkkejä. Tänään kokeilin lähteä hivenen pidemmälle kävelemään, mutta ei kestänyt vielä kunnolla kävellä, vaikka päivä antoikin toivoa. Onneksi sentään jääpussi ja burana auttavat. Levossa jalka ei ole kipeä, mutta muuten ei kestä kävelyä. Ensi viikon lopulle ajattelin vielä seurata tilannetta, mutta jos ei loppuviikkoon mennessä yhtään helpota niin pakko kai se on mennä lääkäriin. Nyt tosiaan näyttää paremmalle, mutta kun lähden koiraa käyttämään niin alkaa sattumaan ja kipu hellittää vasta kun saan hetken istuttua ja pideltyä jääpussia. Eniten tässä harmittaakin kun juoksu kulki ja motivaatiota olisi.

      Poista
    3. Voi ei! Nyt ei kyllä kuulosta hyvältä, kun kävelykin koskee. Kannattaa vaan nyt olla rasittamatta jalkaa yhtään ylimääräistä ja tosiaan lääkäriin, jos ei levollakaan mene ohitse. Tsemppiä!!

      Poista
  4. Kuulostaapa kivalta treeniltä! Saatan matkia ja testata samaa joku päivä ;) On kiva vähän varioida VK-treeniä välillä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suosittelen :) Tällaiset eri vauhtien yhdistelmät toimii aika hyvin. Alussa vaan kannattaa hieman malttaa, jotta jää voimia loppuunkin.

      Poista