keskiviikko 10. helmikuuta 2016

VAUHTIKESTÄVYYTTÄ JA VETOJA

Jes, eilen oli hallilla taas hyvä treeni :) Iltapäivällä olin aika väsynyt ja vahingossa nukahdinkin ennen hallille lähtöä, joten hieman oli epäilyksiä treenin sujumisesta. Lähteminen kuitenkin palkitsi taas, koska treeni piristi ja sujuikin odotuksia paremmin.

Aluksi lämmittelin kahden kilsan verran ja itseasiassa kroppa tuntui heti aika hyvältä ja juoksu kevyeltä, joten itse treeniin olikin lopulta hyvä fiilis lähteä. Lämmittelyn jälkeen juoksin kuusi kilsaa vauhtikestävyyttä (28min). Vauhdiksi olin ajatellut 4:45/km, mutta juoksu kulkikin kivasti, joten annoin osan kilsoista mennä hieman reippaammin. Kilsojen ajat olivat: 4:41/4:45/4:45/4:37/4:35/4:39/km. Loppua kohden syke nousi, mutta liian rankalta juoksu ei tuntunut ja voimia jäi hyvin vielä lopputreeniin. Hetken huilin jälkeen oli siis vuorossa vielä vetoja: 8xkierros eli noin 337m. Nämä oli tavoitteena vetää noin Cooperin testin vauhdilla eli noin 4min/km. Noin lyhyellä matkalla ei ehdi seurata aikaa tai vauhtia, mutta tuntuman mukaan juostessa aika lähelle tavoitetta mentiin. Vetojen ajat olivat: 1:21, 1:22, 1:18, 1:19, 1:17, 1:17, 1:19, 1:15. Yleensä tulee juostua kilsan tai kahden ja joskus myös puolenkilsan vetoja, joten tällaiset lyhyet vedot olivat nyt tosi kivaa vaihtelua. Vedot tuntuivat reippailta, mutta eivät hapottaneet liikaa ja nuo kaikki jaksoi vetää hyvällä fiiliksellä. Välissä palauttelin aina noin puolitoista minuuttia ja se tuntui sopivalta, noin lyhyen vedon jälkeen hengitys tasaantuu ja syke laskee aika nopeasti. Vetojen päälle palauttelin vielä kahden kilsan verran.

Kokonaisuutena treeni oli hyvä, etenkin lyhyet vedot olivat kivaa vaihtelua. Vauhditkaan eivät eilen tuntuneet liian kovilta, joten malttamattomana odottelen taas seuraavaa reippaampaa treeniä :)

Viime kesänä kokosin yhteen postaukseen esimerkkejä tekemistäni vauhtikestävyystreeneistä, joten jos kaipaat ideoita omiin reippaampiin treeneihisi, löydät täältä muutamia vaihtoehtoja.

Jospa nämä jäät kohta sulas, niin vois vedellä kovia treenejä taas ulkonakin :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti