sunnuntai 6. maaliskuuta 2016

TREENIVIIKKO 9/2016

Tämä viikko oli pitkästä aikaa treenien suhteen hieman huonompi. Ensin ajattelin, että viime sunnuntain 30 kilsaa vei jaloista voimat, mutta ehkä tämän päivän pieni lämpöily kuitenkin selittää sen, miksi juoksu tällä viikolla tuntui tavallista raskaammalta.

Maanantaina pidin lepopäivän ja iltapäivällä jaloissa alkoi tuntua, että sunnuntain lenkki oli ollut tavallista pidempi. Tiistaina juoksen yleensä hallilla vk-treenin, mutta tällä kertaa hallille ei päässyt ja ehkä oli parempikin, että kovempi treeni siirtyi myöhemmälle viikkoa. Tiistain treeninä oli siis vaihteeksi tunnin pk-lenkki (11km). Menihän se, vaikka hieman tavallista raskaammalta tuntuikin.

Keskiviikkona kävin hieronnassa ja teki kyllä välillä aika kipeää, joten tarvetta hieronnalle taas oli. Torstaina jalat olivat hieronnan jäljiltä vielä tietyistä kohdista aika arat eikä siten juoksukaan tuntunut vielä kovin hyvältä. Palauttelin kevyesti 45 min hölkällä.


Perjantaina suuntasin hallille juoksemaan viikon reippaimman treenin. Odotukset eivät olleet kovin korkealla, koska hieronta oli käynyt niin kovasti jalkoihin. Alkuverkaksi juoksin töistä hallille kahden kilsan matkan. Hallilla oli tarkoitus juosta viisi kahden kilsan vetoa niin, että ensimmäinen olisi hieman hitaampaa vk:ta ja viimeinen maksimikestävyyttä. Heti ensimmäisessä vedossa tuntui, että treenistä ei tulisi helppo. Vetojen vauhdit olivat noin: 4:38/4:27/4:30/4:27/km. Sinänsä noissa vauhdeissa ei ollut mitään vikaa ja ne menivät suunnitelmien mukaan, mutta tuntuma oli aivan jotain muuta kuin näillä vauhdeilla aiemmin tänä vuonna. Viime viikkojen treenien perusteella oletan, että 4:30/km vauhdin pitäisi vedoissa sujua jo ilman hirveää tuskaa, mutta tällä kerta juoksu tuntui raskaalta. Viimeistä maksimikestävyysvetoa en lähtenyt enää edes tekemään, koska edelliset jo kävivät niin voimille. Harmi, että sykemittarini reistailee taas, enkä saanut treenistä syketietoja, olisi ollut kiinnostavaa nähdä oliko syke niin korkealla kuin mikä tuntuma oli. Loppuun hölkkälin kilsan ja ihmettelin, että menipäs huonosti.


Lauantaille olisi ollut ohjelmassa hieman reippaampi treeni, mutta perjantain treenin jälkeen sitä ei ollut järkevää lähteä tekemään. Aamulla mietin pitäisinkö lepopäivän vai juoksisinko kevyen palauttelulenkin. Ulkoilla teki kuitenkin mieli, joten suuntaisin hitaalle lenkille. 45 minuuttia 6:13/km vauhdilla luulisi olevan tosi helppoa ja palauttavaa, mutta nyt ei tuntunut niin helpolta kuin mitä vauhti näytti. Täällä tulee vaan lisää lunta, joten auraamattomat tiet toivat vielä pientä lisähaastetta lenkille.

Tänä aamuna mittari näytti pientä lämpöä, joten aamulle sovittu pitkis jäi väliin enkä enää ihmetellyt miksi edelliset treenit tuntuivat niin raskailta. Nyt pari päivää juoksematta, jospa sitä sitten mentäisiin taas.

Ma: Lepo
Ti: PK 61 min, 11 km, 5:33/km, KS 152
Ke: Hieronta/Lepo
To: PK palauttava 45 min, 8,1 km, 5:35/km + lihaskunto 10 min
Pe: Halli VK 4x2km (4:27-4:38/km) + verkat 3 km
La: PK palauttava 45 min, 7,24, 6:13/km
Su: Kipeenä/lepo
Yhteensä: n. 37 km

3 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi harmi, että sinullakin on ollut vähän epäonninen viikko. Itsellänikin oli. Ihailen (taas kerran) sinua siinä, että tunnet hyvin itsesi ja kroppasi ja osasit esimerkiksi jättää viimeisen tonnin vedon vetämättä, lenkkejä juoksematta, pitkiksen väliin ja kuuntelit kehoasi. Siinä varmasti paras ohje rasitusvammojen välttämiseen. Täytyy ottaa mallia.=)

      P.S. Kuinka usein käyt hierojalla?

      Poista
    2. Joo sairastelu on aina ikävää ja harmi, että pieni lämpöily tuntuu jatkuvan. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt jo tuo lauantain hölkkä jättää väliin.

      Hierojalle en ole käynyt mitenkään suunnitelmallisesti, vaan varannut ajan aina sitten kun on tuntunut, että tarvetta olisi. Tänä vuonna olen käynyt kahdesti ja voi olla, että tässä keväällä tulee käytyä vielä muutaman kerran.

      Hyviä lenkkejä!

      Poista