sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

TREENIVIIKKO 16/2016

Tällä viikolla juoksin pitkästä aikaa koiran kanssa pari lenkkiä; tiistaina kuusi kilsaa ja torstaina viisi. Pääosin juostiin metsässä niin, että koira sai kirmailla vapaana, mutta pienet pätkät mentiin myös hihnassa asfaltilla. Yleensä koira ei ole tykännyt juosta hihnassa varsinkaan asfaltilla, mutta nyt meni niin kivasti, että ehkä ensi viikolla uudestaan. Toki muutaman kerran jouduttiin pysähtelemään, mutta ei mitenkään häiritsevästi. Keskiviikkona lumi yllätti ja vielä iltapäivälläkin metsäreitti oli pääosin lumessa. Koiralenkkien välissä kävin keskiviikkona salilla.



Lauantaina päänsärky siirsi lenkille lähtöä iltapäivään, mutta päikkäreiden jälkeen päätin kuitenkin kokeilla josko jonkinlainen treeni onnistuisi. Kevyesti hölkkäilin puoli tuntia ja päälle tein puolen tunnin lihaskuntotreenin. Eniten keskityin kyykkyihin ja se onkin tänään tuntunut kivasti jaloissa. Hyvin sitä kyllä saa kotonakin treenattua oman kehon painolla ja muutamilla lisävarusteilla. Näitä lisää :)

Tänään juoksin kevyesti puolitoistatuntia. Pääosin asfaltilla, mutta lopussa muutamat pätkät myös metsässä. Tällä viikolla tulikin juostua tavallista useammin metsässä ja muutenkin tuli kivasti vaihtelua tuttuihin reitteihin. 


Ma: Lepo
Ti: PK koiran kanssa 40 min, 6,1 km, 6:31/km, KS 154
Ke: Sali 50 min
To: PK koiran kanssa 32 min, 5 km, 6:25/km, KS 150
Pe: Lepo
La: PK 32 min, 5,5 km, 5:52/km, KS 152 + lihaskunto 30 min
Su: PK 90 min 15,1 km, 5:58/km KS 154

sunnuntai 17. huhtikuuta 2016

TREENIVIIKKO 15/2016

Tiistaina seuran uusi juoksutakki oli haettavissa, joten ajattelin yhdistää sen haun lenkkiin. Suunnittelin juoksevani ensin hieman pidemmän osuuden ja palaavani takin kanssa kotia sitten lyhyempää metsäosuutta, jotta näkisin samalla missä kunnossa latupohjat nyt ovat. Lopulta tuli kuitenkin niin kiire etten ehtinyt kuin vaihtaa äkkiä vaatteet ja spurtata paikalle. Ensin siis VK:ta 18 minuuttia (3,8 km, 4:42/km) ja päälle kevyesti metsässä 17 minuuttia (2,7 km, 6:20/km). Latujen jäljiltä metsässä oli vielä yllättävän paljon lunta jäljellä.

Keskiviikkona juoksin kevyesti 36 minuuttia, ei oikein lähtenyt. Torstaina pidin juoksusta lepoa eli ohjelmassa oli koiran ulkoilutusta. Perjantain lenkki oli viikon paras, tällä kertaa kymppi kevyesti. Juoksun päälle jokunen kyykky, jotka hieman tuntuivat jaloissa seuraavina päivinä.


Lauantaillekin olin suunnitellut lenkkiä, mutta monen tunnin siivoamisen jälkeen olin niin poikki ettei lenkki enää houkutellutkaan. Koiraa ulkoiluttaessa aurinko kuitenkin paistoi niin hienosti ja keli oli muutenkin houkutteleva, että pakko oli käydä kevyesti hölkkäämässä puolituntia.

Tänään viikon pitkiksellä juoksin ensin teitä pitkin tunnin ja sen jälkeen puolituntia metsässä. Poluilla en olekaan pitkilleen juossut, joten tämä oli kivaa vaihtelua. Osittain polut olivat vielä jäässä, joten aika varovasti piti välillä ottaa ja vauhti tippui reilusti. Näyttää kuitenkin siltä, että ensi viikolla lähimetsäkin on jo lähes sula, joten pitää suunnata sinne jatkossa useammin myös juosten eikä vain kävelylenkeillä koiran kanssa. Ensi viikon tavoitteena on lisätä lihaskuntotreeniä, tällä viikolla meinasi taas hieman unohtua..


Ma: Lepo
Ti: VK 18 min, 3,8 km, 4;42/km + PK 17 min, 2,7 km, 6:20/km
Ke: PK 36 min, 6,43 km, 5:36/km, KS 152
To: Lepo
Pe: PK 59 min, 10,14 km, 5:49/km, KS 152 + lihaskunto 15 min
La: PK 30 min, 5,1 km, 5:54/km
Su: PK pitkä 91 min, 14 km, 6:31/km, KS 147

sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

TREENIVIIKKO 14/2016

Uusi treeniviikko alkoi kevyesti. Sunnuntaina olin käynyt salilla ja se tuntui kropassa, joten maanantaina hölkkäilin vain kevyesti puolituntia. Tiistaina en olisi ehtinyt kunnolla juoksemaan, joten ulkoilin vain koiran kanssa.


Koris on tänä vuonna jäänyt vähälle, mutta keskiviikkona pelailtiin pitkästä aikaa. Ennen korista ehdin treenata salilla hieman vajaan tunnin. Molemmat treenit sujuivat hyvin. Salilla innostuin treenaamaan enimmäkseen jalkoja eikä se jäänyt seuraavilla lenkeillä huomaamatta. Keskiviikkona ulkoilutin vain koiran, mutta torstaina suuntasin juoksemaan. Aloitin rauhallisesti ja jalat tuntuivat hieman tukkoisilta. Juoksu kuitenkin parani loppua kohden ja viimeiset kilsat menivät huomattavasti alkua reippaammin. Tästä innostuneena päätin lauantaina koittaa hieman reippaampaa lenkkiä. Jo lämmittelyssä vauhti oli vain hieman päälle 5 min/km ja se tuntui hyvältä, joten päätin jatkaa sillä koko lenkin. Juoksu oli helpompaa kuin moneen viikkoon, mutta syke nousi aika helposti, joten hieman hiljentelin välillä vauhtia. Juoksun jälkeen tein lyhkäsen vatsatreenin.

Tänään päätin treeniviikon 90 min lenkkiin. Viikon paras treeni oli lauantain kymppi. Ehkä ensi viikollakin pitää testata kulkisiko reippaammat lenkin hitaampia paremmin. Salitreeni oli myös kiva, joten sinne pitää yrittää ensi viikollakin.

Ma: PK 30 min, 5,1 km, 5:56/km
Ti: Lepo
Ke: Sali n. 55 min + koris 60 min
To: Lepo
Pe: PK 45 min, 8,11 km, 5:33/km, KS 158
La: PK 50 min, 10 km, 5 min/km, KS 168 + lihaskunto 15 min
Su: PK pitkä 90 min, 16 km, 5:39/km, KS 158

sunnuntai 3. huhtikuuta 2016

TREENIVIIKKO 13/2016

Tällä viikolla tuli käveltyä tavallista enemmän, mutta juoksu jäi hieman vähemmälle. Maanantaina oli vielä vapaata ja niin hieno keli, että juoksu vaihtui aamupäivällä kävelylenkkiin jäällä ja metsässä. Jäällä pystyi vielä hyvin kävelemään, mutta metsäosuus kävi hyvästä treenistä, kun lumi oli pehmennyt niin, että jokaisella askeleella hieman upotti. 



Tiistainakin pidin juoksusta vielä lepoa ja kävin koiran kanssa kävelemässä. Keskiviikkona juoksin kympin ja torstaina käveltiin taas koiran kanssa. Onneksi kevät etenee ja kohta päästään koirankin kanssa juoksemaan taas pururadalle.

Perjantaina satoi lunta/räntää ja vaikka olin pukeutunut lämpimämmin kuin alkuviikosta, oli loppulenkistä jo sen verran kylmä, että hieman etukäteen piti suunnata kotiin. Lenkin (13,4km) päälle tein vartin vatsa&selkätreenin.


Koska juoksu ei nyt kulje yhtä kevyesti ja helposti kuin aikaisemmin, en tänään enää lähtenyt tekemään perinteistä sunnuntain pitkistä. Sen sijaan yhdistin juoksun ja lihaskuntotreenin niin, että ensin juoksin salille 7 kilsaa ja siellä tein lihaskuntotreenin. Tämä toimi hyvin ja olikin viikon paras treenipäivä. 

Ma: Lepo
Ti: Lepo
Ke: PK 57 min, 10 km, 5:40/km, KS 155
To: Lepo
Pe: PK 57 min, 10 km, 5:42/km, KS 151
La: PK 1:18, 13,4 km, 5:46/km, KS 154 + lihaskunto 15 min
Su: PK 39 min, 7 km, 5:32/km, KS 156 + sali 50 min