perjantai 13. toukokuuta 2016

SYY KEVENTYNEISIIN TREENEIHIN

Moni teistä on jo varmaan huomannut ettei täällä ole kaikki ihan ennallaan. Treenit ovat viimeisen reilun parin kuukauden aikana keventyneet huomattavasti. Omat suosikkini eli kunnon vauhtikestävyystreenit ovat loistaneet poissaolollaan, peruskestävyystreenit ovat hidastuneet ja lyhentyneet eikä treenit ole enää yhtään tukeneet sitä, että tavoitteena oli juosta ennätykset huhti- ja toukokuussa puolikkaalla, kympillä ja maratonilla. Onneksi tähän kaikkeen on kuitenkin onnellinen syy eli olen raskaana :) Ihan huvikseen en siis tavoitteita hylännyt :) Luulenpa, että osa teistä tämän jo arvasikin tai ainakin ihmetteli, että mikä sille nyt on tullut.


Blogin kohtalo on hieman mietityttänyt. On ollut hieman vaikeaa kirjoittaa treeneistä, kun on voinut juosta vain sen mukaan mitä on minäkin päivänä jaksanut, enkä kuitenkaan halunnut kertoa asiasta vielä ensimmäisten kuukausien aikana. Lopulta päätin kuitenkin jatkaa, koska itse lukisin mielelläni enemmänkin muiden kokemuksista, nimenomaan siitä, miten raskauden aikana on pystynyt juoksemaan tai muuten liikkumaan. Toki raskaudet voivat olla hyvinkin erilaisia, siinä missä toisella juoksu saattaa loppua heti alussa, voi toinen tehdä lenkkejä loppuun asti. Luen kuitenkin mielellään esimerkiksi muiden kisoihin valmistautumisesta, vaikka lähtökohdat ja tavoitteet olisivatkin erilaiset kuin itsellä, joten samaa pätee tähänkin asiaan. Ja luonnollisesti raskaana liikkumisesta ei ollut itsellä mitään kokemuksia, joten senkin vuoksi olisin mielellään lukenut muiden kokemuksista enemmänkin. Blogi säilyy edelleen juoksublogina, mutta raskaus kuitenkin vaikuttaa juoksemiseen niin olennaisesti, että se tietenkin tulee teksteissä myös näkymään. Tarkoitus on kuitenkin käsitellä odotusta pääosin juoksun ja liikkumisen näkökulmasta.


Miltäs tuntuu, jaksatko pysyä mukana, vaikka täällä ei tänä vuonna juosta ennätysten perässä vaan pyritään pysymään aktiivisena muuttuvasta kropasta huolimatta?

Jo maaliskuun alussa raskaus alkoi vaikuttaa treenaamiseen, joten kaikki treenit siitä lähtien löydät nyt myös juoksu raskaana tunnisteen alta.

26 kommenttia:

  1. Onnea ihan hirmuisesti, ihana asia ja himmailu tekee varmasti hyvää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :) Pakko on ollut vähän himmailla.

      Poista
  2. Mä arvasin!! :) Ihana syy, onnea hurjasti!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja minä arvasin, että sinä ehkä arvasit :) Kiitos :)

      Poista
  3. Moikka, Piia!

    Tuhannesti onnea odotukseesi! <3 Luit ajatukseni.. Sillä olin juuri kirjoittamassa sinulle kysymystä, että oletko käynyt lääkärissä tutkituttamassa itseäsi, kun sinulle selkeästi oli syy kevennykseen. Mutta mahtava syy, harjoittelun keventämiseen. =)

    Minä pysyn todellakin sun blogin seuraajana. =) Onnea, onnea, onnea!!

    Ihanan aurinkoisia kevätpäiviä sinulle!

    _M_

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marika ja aurinkoisia päiviä sinnekin suunnalle :)

      Poista
  4. Vastaukset
    1. Kiitos :) Arvelinkin, että ainakin te saman kokeneet arvaatte asian.

      Poista
  5. Ihanaa onnea <3 Mä oonki ihmetellyt vähän, mutta täähän on oikein mahtava syy!! Hyvää vointia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Treenit tosiaan ovat muuttuneet niin paljon, että en ihmetteli yhtään, että ne ovat hieman ihmetyttäneet.

      Poista
  6. Ihanaista onnea! Kahden lapsen äitinä arvailinkin jo luonnollista syytä himmailuusi. ;) Lukijana kannustan ehdottamasti jatkamaan treenikirjoitteluasi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja kiva, jos pysyt mukana lukijana :)

      Poista
  7. Isot onnittelut! :) Olinkin pistänyt merkille keventämisesi, ja arvelinkin, että tässä voisi olla syy. Itse ainakin jatkan tietysti blogisi lukemista! Olet niin tavoitteellinen juoksija ja ahkera treenaamaan, että kiinnostaa, kuinka raskaus vaikuttaa siihen. On kiva lukea raskausajan treenaamisesta, vaikkei asia ole itselleni vielä ajankohtainen. Tietää sitten, mitä odottaa joskus tulevaisuudessa :) Tsemppiä raskausajalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Katju ja kiva, että pysyt mukana :) Ylättävän paljon raskaus on tähän mennessä juoksuun vaikuttanut, mutta jospa väsymyksen helpottamisen myötä, juoksukin alkaisi sujua hieman paremmin.
      Huippu aika sulla muuten tänään!!

      Poista
  8. Paljon onnea odotukseesi! Mielelläni edelleen luen blogiasi, vaikka juoksuharjoittelusi väheneekin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Janna ja kiva, että jutut kiinnostavat jatkossakin :)

      Poista
  9. Ihanaa!! :) Isot onnittelut! Tiesin, että sullakin oli aiemmin Joensuu maraton kalenterissa, mutta en kehdannut kysyä keventyneestä harjoittelusta, toivoin tietysti, että syy on tämä. :) Ilman muuta olen kiinnostunut teksteistäsi tästäkin eteenpäin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Arvelinkin, että kyllä teistä joka toinen varmaan tämän jo arvasikin.
      Hurjasti tsemppiä sinulle huomiseen!!

      Poista
  10. Ihanuutta!!! <3 Erittäin hyvä syy keventelyyn. Onnea, ja kyllä mukana lueskellaan edelleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Keventely on kyllä ollut väistämätöntä, mutta hieman parempaan suuntaan väsymyksen suhteen ollaan ehkä menossa.

      Poista
  11. Onnea odotukseen! Jatkan blogisi seuraamista myös sen hieman muuttuessa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja hienoa, että jatkat lukijana :)

      Poista
  12. Ihanaa, paljon onnea! Minulta olikin mennyt tämä uutinen ohi vaikka toki hieman huomannut, että sinäkin olet ollut somessa hiljaisempi. :) Mutta kiva kun on muitakin samassa tilanteessa, kiva jatkossakin lukea blogistasi näitä asioita. :) Paljon onnea ja ihanaa odotusaikaa. t. Hilla
    http://hillas.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon ja sinullekin hyvää odotusta :)
      Someilu tosiaan hiljentyi kuin itsestään samalla, kun vauhti hidastui ja treenimäärät vähentyivät. Nyt on onneksi pari viimeistä viikoa kulkenut paremmin ja energiaa on ollut enemmän.

      Poista