maanantai 25. heinäkuuta 2016

TREENIVIIKOT 28&29/2016

Viikon 28 treenikoostetta en kirjoitellutkaan, kun koko viikko meni sairastellessa ja siten ilman treenejä. Flunssa alkoi samantien kun alkoi lomakin eikä se parissa päivässä mennytkään ohitse niin kuin toivoin. Loppuviikolla osallistuin jo pihatöihin ja monta tuntia pihalla kyykkineenä olin iltaisin aika poikki. Vielä niistämistä ja yskimistä kuitenkin riitti, joten juoksemaan ei vielä tehnyt mieli. Päivä päivältä olo oli kuitenkin parempi ja viime maanantaina testasin koiran kanssa puolen tunnin kävely/juoksulenkin. Enimmäkseen juostiin, mutta välillä myös käveltiin ja toki koiran kanssa joutuu välillä myös pysähtelemään. Lenkki meni ihan ok, mutta pari lepopäivää tuon jälkeen teki kuitenkin vielä hyvää ja juoksemaan suuntaisin seuraavan kerran vasta torstaina. Kuuden kilsan lenkki tuntui nyt paremmalta kuin maanantain lenkki. Perjantaina pidin lepopäivän.


Lauantaina oli hyvä treenipäivä ja siitä kirjoittelinkin jo aiemmin. Aamulla käveltiin koiran kanssa 50 minuuttia ja heti perään tein vartin lihaskuntotreenin. Päivällä juoksin vielä reilun kympin ja tuo lenkki olikin viikon paras, juoksu tuntui kevyemmältä kuin aiemmin.

Sunnuntaina suunnattiin koiran kanssa juoksu/kävelylenkille heti herättyä. Suurin osa matkasta taas juostiin, mutta muutamat lyhyemmät pätkät myös käveltiin. Tällaiset juoksun ja kävelyn yhdistelmät sopivat hyvin heti aamuksi; heti herättyä juoksu saattaa tuntua liian raskaalta, joten kävelypätkät keventävät mukavasti. Raskauden edetessä juoksu todennäköisesti vain vähenee, mutta elättelen toiveita, että näitä yhdistelmätreenejä voisi tehdä vielä pitkään. Juoksusta saa kuitenkin kivasti lisää tehoja treeniin kuin, jos pelkästään kävelisi.


Ma: Kävely/juoksulenkki koiran kanssa 30 min, 3,75 km, 7:59/km
Ti ja ke: Lepo
To: 39 min, 6,2 km, 6:22/km + lihaskunto 15 min
Pe: Lepo
La: 65 min, 10,23 km, 6:19/km + lihaskunto 15 min + kävelylenkki 50 min
Su: Kävely/juoksulenkki koiran kanssa 54 min, 7,23 km, 7:28/km

lauantai 23. heinäkuuta 2016

ONNISTUNUT RASKAUSAJAN TREENIPÄIVÄ

Tänään oli kiva treenipäivä :) Nyt, kun kasvavan vatsan kanssa ei juosta ennätyksiä tai muutenkaan kovaa, on kiva, että onnistumisen tunteita kuitenkin vielä löytää treeneistään. Vertailu omiin aiempiin suorituksiin kannattaa tässä vaiheessa unohtaa ja suhteuttaa treeninsä tähän elämäntilanteeseen sopivaksi. Tämä siis itselleni muistutukseksi, välillä kun on masentanut, kun ei jaksa enää yhtään niin paljon kuin ennen. Tänään, kun raskausviikkoja on kasassa 23+5 oli seuraavanlainen treenipäivä minulle onnistunut: aamulla 50 min kävelylenkki koiran kanssa sen perään vartin lihaskuntotreeni ja äskettäin kymmenen kilsan juoksulenkki.


Päivä on kiva aloittaa aamulla kävelylenkillä, aina ei myöhemmin päivällä enää jaksa tehdä juoksulenkkiä, joten silloin on kiva, että jo aamulla on tullut liikuttua. Tänään energiaa kuitenkin riitti vielä lisäteeneihin, joten pari tuntia aamupalan jälkeen kävin juoksemassa. Juoksu oli tällä kertaa yllättävän helppoa ja jalat tuntuivat hyvin kevyiltä. Vaikka vatsa kasvaakin, niin vielä se ei varsinaisesti haittaa juoksemista. Tänäänkin suurin haaste oli ehkä se, että mitä laittaa päälle, kun juoksupaidat alkavat käydä pieniksi :)

sunnuntai 10. heinäkuuta 2016

TREENIVIIKKO 27/2016

Tällä viikolla juoksut sujuivat hieman aiempaa paremmin. Ehkäpä juuri sen takia, että maltoin hidastaa vauhtia entisestään ja siten juoksukin tuntui pääosin kevyemmältä. Tosin tällä viikolla huomasin myös sen, että palautuminen taitaa nyt ottaa hieman enemmän aikaa. Vaikka treenit eivät kovia olekaan, on jalat välillä väsyneen oloiset ja usein lenkkien alussa aika kankeat. Pitäisikin malttaa venyttää lenkkejä aina hieman pidemmiksi, koska yleensä juoksu paranee loppua kohden ja jalat tuntuvat loppua kohden paremmilta kuin lenkin alussa.

Viikon ensimmäisen lenkin juoksin tiistaina. Vauhti oli aiempaa hitaampaa ja tuntuikin selvästi kevyemmältä ja välillä jopa siltä etten hengästy ollenkaan. Alussa jalat olivat yllättävän väsyneet, mutta vertyivät loppua kohden. Kiva tunnin lenkki :)

Keskiviikkona käveltiin koiran kanssa lyhkänen lenkki ja sen jälkeen tein 20 minuutin lihaskuntotreenin. Torstaina juoksin kevyesti 40 minuuttia ja perjantaina pidin lepopäivän.


Eilen iltapäivällä iski flunssa, joten aamupäivän treenit jäivät viikon viimeisiksi. Aamulla kävelylenkki koiran kanssa ja hieman myöhemmin juoksulenkki. Juoksu sujui melko kivasti, samalla tavalla kuin koko viikon lenkit. Tänään oli tarkoitus vielä juosta ja tehdä lihaskuntotreeni, mutta flunssan vuoksi taitaa tulla nyt muutaman päivän treenitauko. Hieman huono aloitus lomalle, mutta jospa tämä parin päivän levolla menisi ohitse.

Ma: Lepo
Ti: PK 60 min, 9,2 km, 6:30/km
Ke: Kävelylenkki 35 min + lihaskunto 20 min
To: PK 41 min, 6,5 km, 6:17/km
Pe:  Lepo
La: PK 52 min, 8,5 km, 6:10/km + kävelylenkki 30 min
Su: Flunssa

maanantai 4. heinäkuuta 2016

TREENIVIIKKO 26/2016

Takana on helteinen viikko, mikä näkyy treenienkin kävelyvoittoisuutena. Itse en ole parhaimmillani helletreeneissä eikä sitä ole koirakaan. Tällä kertaa koiran ulkoilutus kuului minulle useampana päivänä, joten kävelylenkit korvasivat juoksun aika monena päivänä.

Maanantain lepopäivän jälkeen juoksin tiistaina viisi kilsaa. Edellisen viikon viimeiset lenkit sujuivat tosi kivasti, mutta tämä oli taas hieman nihkeämpää menoa. Toki oli lämmintä, mutta en tiedä olisiko kulkenut muutenkaan.


Keskiviikkona käveltiin lyhkäisempi lenkki koiran kanssa ja sen jälkeen tein lihaskuntotreenin. Torstaina suunnattiin koiran kanssa metsään, mutta reppana hieman väsähti tunnin lenkistä ja nukkui sujuvasti koko illan. Helle jatkui, joten seuraavan päivän lenkkiä hieman lyhensin ja koirakin pääsi lenkin varrella pulahtamaan muutamaan otteeseen. Vartin lihaskuntotreenin tein kävelylenkin jälkeen.


Tämän hetken suosikkilenkeiksi ovat muodostuneet viikonlopun aamulenkit koiran kanssa. Yleensä olemme jo varhain liikkeellä ja nytkin saimme nauttia hiljaisista kesäaamuista ihan omassa rauhassa. Molempina aamuina käveltiin noin tunti ja lämpöä riitti hyvin jo aikaisin aamulla. Aamupalan syön vasta lenkkien jälkeen ja sitten parin tunnin päästä suuntaan yleensä juoksemaan. Lauantaina ajattelin vaihteeksi juosta vain teitä pitkin, mutta parin kilsan jälkeen olin kuin vahingossa uusien polkujen äärellä, joten suuntasin kuitenkin metsään. Tunnin lenkki sujui kivasti vaihtelevassa maastossa ja pehmeämpi alusta taisikin sopia hieman väsyneille jaloille asfalttia paremmin. Ihan helppo metsäreitti ei ollut ja pahimmassa ylämäissä kävelinkin hieman. Kaiken kaikkiaan kuitenkin kiva lenkki. Sunnuntaina suuntasin taas juoksemaan aamupäivällä, mutta lenkki jäi hieman lyhkäiseksi, kun vettä alkoi sataa kaatamalla.

Ma: Lepo
Ti: PK 5 km, 29:21, 5:51/km
Ke: Kävelylenkki 40 min + lihaskunto 20 min
To: Kävelylenkki 60 min
Pe: Kävelylenkki 50 min + lihaskunto 15 min
La: PK 60 min, 8,4 km, 7:10/km + Kävelylenkki 55 min
Su: PK 5 km, 30:33, 6:06/km + Kävelylenkki 60 min

perjantai 1. heinäkuuta 2016

PUOLIVÄLI YLITETTY

Huh, raskaus on nyt edennyt yli puolenvälin :) Alussa tuntui, että aika matelee, mutta nyt tuntuu hurjalta, että ollaan jo näinkin pitkällä. Edelleen tuntuu siltä, että raskaus on vaikuttanut eniten juurikin urheiluun. Toki alussa kuvotti ja väsymys oli aika voimakasta, mutta muutoin olen vielä välttynyt kivuilta ja kolotuksilta ja siten olen pystynyt jatkamaan elämää ihan normaalisti. Juoksuun raskaus puolestaan vaikutti heti alusta alkaen ja lenkit lyhenivät ja kevenivät jo ensimmäisten kuukausien aikana. Vatsa ei puolestaan ole vielä juostessa haitannut, koska se tuli esiin oikeastaan vasta pari viikkoa sitten. Nyt tosin tuntuu siltä, että se kasvaa silmissä ja joka päivä ihmettelen, miten se yhtäkkiä kerkesi tähän kokoon :)


Melko aktiivisena olen vielä pysynyt, eikä minusta sohvaperunaa onneksi ole tullut vieläkään, vaikka kyllähän raskaus on suorituskykyyn vaikuttanut. Toki ymmärrän, että näin on, mutta välillä tuntuu lannistavalta juosta esim. vain puolen tunnin lenkkiä. Välillä myös epäilen, miten sitä koskaan enää juoksee pari tuntia tai vauhtikestävyystreeniä alle 4:30/km vauhdein. Vaikka omat treenit tuntuvatkin välillä onnettomilta, pääosin olen kuitenkin yrittänyt tsempata itseäni sillä, että pääasia, että tekee edes jotain. Tässä vaiheessa kaikki liike on varmasti hyväksi, olipa se juoksulenkki sitten vain puolituntia tai juoksun sijaa kävelyä. Treenien suhteen kontrasti entiseen on kuitenkin niin suuri, että välillä se on hieman mietityttänyt. Aina ei kuitenkaan jaksa ja on levättävä tai treenattava kevyemmin. Onneksi olen kuitenkin huonommankin lenkin jälkeen jaksanut iloita siitä, että ylipäätään pystyy liikkumaan ja tietenkin on kiva, että useampi juoksulenkki viikossa edelleen onnistuu. Haastavammat ajat ovat  varmasti vielä edessä päin, joten nyt yritän nauttia siitä, että vielä pystyy lenkkeilemään. Yleensä olo onkin treenipäivinä aina parempi ja virkeämpi, joten liikkeelle lähtee edelleen mielellään, vaikka vauhtia ei oikein enää löydykään.