sunnuntai 28. elokuuta 2016

TREENIVIIKKO 34/2016

Tällä viikolla ei ollut mitään erityistä kytöä juoksulenkeille, vaikka molemmat tehdyistä lenkeistä kivasti sujuivatkin. Pääasia kuitenkin, että tulee jotenkin liikuttua ja ihan hyvä treeniviikko tästä tulikin.

Maanantaina vettä tuli kaatamalla, joten ulkoilutin koiran vain pikaisesti ja päädyin lihaskuntotreeniin. Viime viikolla lihaskuntotreenit jäivät tekemättä, joten tämä olikin ihan hyvä startti uudelle viikolle. Kyykyt taisivat olla aika tehokkaita, kun tuntuivat jaloissa pari päivää.

Tiistaina suuntasin lyhyelle juoksulle metsään. Poluilla ei juuri matkaa kerry, mutta eipä sillä tällä hetkellä olekaan mitään merkitystä. Vatsa on taas kasvanut lisää ja tuntuu nyt painavan aiempaa enemmän palleaa ja keuhkoja. Tämä tuntuu voimakkaampana hengästymisenä etenkin ylämäissä ja portaita noustessa. Niinpä tälläkin kertaa kävelin metsässä isoimmat ylämäet. 


Keskiviikkona pyöräilin töistä kotiin 11 kilsaa ja matka tuntuikin yllättävän paljon "urheilulta" :) Ylämäkiähän täällä riittää ja ne tuntuivatkin ihan kivasti reisissä. Jopo ei ole mikään pitkän matkan pyörä, mutta kyllä tuolla lopulta ihan kivan urheilusuorituksen sai. Kotiinpäästyä vaihdoin pyörän koiraan ja käytiin kävelemässä 40 minuuttia.

Torstai oli lepopäivä ja perjantaina suunnattiin koiran kanssa juoksu/kävelylenkille. Poluilla juostiin, poislukien isoimmat ylämäet ja lyhkäsemmät asfalttipätkät käveltiin. Kivan lepposta menoa oli tämä.

Lauantaina pidin lepopäivän. Aamulla ehdittiin kuitenkin ennen päivän muuta ohjelmaa tehdä koiran kanssa 40 minuutin lenkki, kun unta ei taaskaan riittänyt kuutta pidempään. 

Tämän päivän treenit koostuivat kävelylenkeistä ja lihaskuntotreenistä. Aamulla käveltiin koiran kanssa tunti ja päivällä tein puolentunnin lihaskuntotreenin. Takareidet melkein kramppasivat jalkaliikkeissä, joten lyhkänen kävelylenkki treenin jälkeen toimi tällä kertaa hyvänä loppuverryttelynä. 

Ma: Lihaskunto 25 min
Ti: Polkujuoksu 30 min, 3,9 km, 7:48/km
Ke: Pyöräily 11 km + kävelylenkki 40 min
To: Lepo
Pe: Juoksu/kävelylenkki 45 min, 5 km, 9:05/km
La: Kävelylenkki 40 min
Su: Kävelylenkit 60 min + 35 min + lihaskunto 30 min

maanantai 22. elokuuta 2016

TREENIVIIKKO 33/2016

Viime viikko sisälsi ihan kivasti sekä juoksu että kävelylenkkejä. Lihaskuntotreenit jäivät puolestaan kokonaan tekemättä, joten niihin pyrin panostamaan tällä viikolla. 

Viikko alkoi maanantaina raskausajan peruslenkillä eli kevyttä juoksua viisi kilsaa. Pääosin juoksin metsäteillä ja poluilla, joten vauhti oli vielä tavallistakin hitaampaa. Juoksu sujui vielä onneksi hyvin ja ilman mitään outoja tuntemuksia.

Keskiviikkona käveltiin koiran kanssa vajaan tunnin lenkki ja viikon toisen juoksulenkin juoksin keskiviikkona. 5,4 kilsaa taittui jälleen kivasti.


Torstaina käveltiin koiran kanssa 50 minuuttia ja perjantaina lähdin töiden jälkeen pienelle viikonloppureissulle, joten ilta vierähti matkatessa. Ilman reissua olisin todennäköisesti tehnyt juoksulenkit lauantaina ja/tai sunnuntaina, mutta ihan hyvät treenit sain nytkin tehtyä. Lauantaina käveltiin metsässä 70 minuuttia ja sunnuntai alkoi koiran kanssa jälleen metsässä. Tehtiin 50 minuutin lenkki välillä juosten ja välillä kävellen. Aamulenkki on kiva tapa aloittaa päivä ja pitäisi näitä kävelyn ja juoksun yhdistelmälenkkejä tehdä nyt useammin. Nämä ovat kivempia ja tehokkaampia kuin pelkät kävelylenkit, mutta pysyvät kuitenkin kasvavan vatsan kanssa vielä tarpeeksi kevyinä.


Ma: PK 35 min, 5,1 km, 6:50/km
Ti: Kävelylenkki 55 min
Ke: PK 36 min, 5,4 km, 6:38/km
To: Kävelylenkki 50 min
Pe: Lepo
La: Kävelylenkki 70 min
Su: Juoksu/kävelylenkki 50 min

maanantai 15. elokuuta 2016

TREENIVIIKKO 32/2016

Viime viikkoa leimasi väsymys, päikkäreistä tuli arkipäivää ja parhaimmillaan niitä pitikin nukkua pari kertaa päivässä. Tällä hetkellä omaan hyvinvointiin ja jaksamiseen taitaa vaikuttaa eniten juurikin se nukkuuko tarpeeksi. Luonnollisesti, jos unet ovat jääneet lyhyiksi, ei oikein jaksa treenatakaan. Vaikka välillä on kivoja menoja, joiden vuoksi unestakin on valmis tinkimään, pitää tällä viikolla nyt kuitenkin panostaa kunnon yöuniin. Jospa sitä jaksaisi sitten treenatakin enemmän.

Viidestä kilsasta on nyt viime viikkoina muodostunut sellainen peruslenkki ja tällaisella matkalla alkoi viimekin viikko. Juoksu sujui ihan kivasti. Tiistai meni lähinnä hyötyliikunnan parissa, kun aamulla hoidin neuvolareissun pyöräillen (10km) ja päivällä käveltiin koiran kanssa kolme varttia.

Keskiviikkona koitti loman jälkeen paluu töihin ja tuon päivän pidin treenien suhteen lepopäivänä. Torstaina juoksin viikon toisen lenkin; jälleen viisi kilsaa. Vatsa on viime viikkoina kasvanut huimasti ja vähän olen jo odotellut milloin se alkaa tuntua ikävältä juostessa. Aiemmin vatsa ei ole juostessa juuri haitannut, mutta torstain lenkin jälkeen ehkä ymmärrän, miksi juoksu on jossain vaiheessa jätettävä. Lenkin jälkeen tein vartin lihaskuntotreenin.


Perjantain treeniksi jäi kävelylenkki koiran kanssa. Lauantaille olin ajatellut juoksua, mutta vettä tuli lenkin aikaan kaatamalla, joten juoksu vaihtui lihaskuntotreeniin. Enimmäkseen tein kyykkyjä, mutta yläkroppaaa ehdin treenata myös. Aamulla käveltiin koiran kanssa lyhkänen lenkki. Sunnuntai olisi ollut hyvä päivä treenille, mutta lauantai-illan valvomiset aiheutti sen, että en jaksanutkaan tehdä juuri mitään. Toki koiran kanssa ulkoiltiin pariinkin otteeseen, mutta kunnon lenkit jäivät väsymyksen vuoksi tekemättä.

Ma: 33 min, 5 km, 6:40/km
Ti: Pyöräily 10 km + kävelylenkki 45 min
Ke: Lepo
To: 32 min, 5 km, 6:17/km + Lihaskunto 15 min
Pe: Kävelylenkki 48 min
La: Lihaskunto 25 min + kävelylenkki 40 min
Su: Lepo

maanantai 8. elokuuta 2016

TREENIVIIKKO 31/2016

Nyt raskausaikana olen pääsääntöisesti juossut maksimissaan kahtena peräkkäisenä päivänä. Niinpä viime maanantaikin käynnistyi juoksun sijaan kävelylenkillä, koska edeltävänä viikonloppuna juoksin molempina päivinä. Maanantaiaamuna käveltiin tunti koiran kanssa.

Viikon ainoat juoksulenkit tein tiistaina ja keskiviikkona. Tiistaina juoksin rauhallisesti 40 minuuttia ja lenkin jälkeen tein vartin lihaskuntotreenin. Keskiviikkona juoksin kahdeksan kilsaa ja juoksu sujui aika kivasti eikä tuntunut liian raskaalta. Lenkin jälkeen olin kuitenkin tavallista väsyneempi, joten voi olla ettei tuosta pidempiä juoksulenkkejä tule enää tehtyä.

Loppuviikon vietin kaverin mökillä Kuusamossa. Muutaman kerran kävimme kävelemässä ja ihastelemassa hienoja maisemia sekä yhtenä päivänä myös melomassa. Urheilusuoritukset eivät olleet rankkoja, mutta päivät olivat täynnä ohjelmaa ja yöunet jäivät tavallista lyhyemmiksi, joten saa nähdä sujuuko juoksu vai pitääkö alkuviikko aloittaa juoksulenkkejä maltillisemmin. Reissu oli jälleen tosi kiva, pitää myöhemmin päästä pohjoiseen vielä kunnon urheilulomalle. Alla muutama kuva Riisitunturilta.




Ma: kävelylenkki 60 min
Ti: 40 min, 6,2 km, 6:28/km + lihaskunto 15 min
Ke: 50 min, 8,0 km, 6:14/km
To-Su: Kuusamossa kävelyä ja melontaa

tiistai 2. elokuuta 2016

TREENIVIIKKO 30/2016

Viime viikko oli melko kävelypainotteinen alkuviikon Kolin reissun vuoksi. Viikon aloitin lepopäivällä, koska edeltävän viikonlopun treenit painoivat hieman ja lepopäivälle tuntui olevan tarvetta. Tiistaista torstaihin ulkoiltiin sitten Kolilla. Tiistaina ja torstaina käveltiin tunnin lenkit; tiistaina kierrettiin korkeimmat huiput ja torstaina ehdin tehdä aamulenkin ennen kotiin lähtöä. Keskiviikkona tehtiin neljän tunnin lenkki, välillä tosin pysähdellen ja ihaillen mahtavia maisemia. Lenkin jälkeen vietettiin vielä kylpylässä pari tuntia ja odotin, että viimeistään ruuan jälkeen olisin aivan poiki, mutta ihme kyllä ei väsyttänyt yhtään ja loppu iltakin meni ihan virkeissä tunnelmissa. Väsymys tosin taisi iskeä viiveellä, kun torstaina päästiin kotia, piti levätä useampi tunti ennen kuin jaksoin tehdä mitään. Reissu oli tosi kiva ja todellakin Kolin ulkoilureittejä voi suositella niin kävelyyn kuin vaikka polkujuoksuun. Vatsankin kanssa jaksoin vielä hyvin liikkua, vaikka jyrkimmissä nousuissa hengästyinkin tosi helposti. Alla muutamia kuvia reissulta.




Perjantaina käveltiin koiran kanssa aamulla 40 minuuttia, muutoin pidin lepopäivän. Lauantai alkoi myös lyhkäsellä kävelylenkillä koiran kanssa ja hieman myöhemmin juoksin viisi kilsaa. Hieman väsynyt olo oli juoksemaan lähtiessä, eikä tällä kertaa yhtään pidempi lenkki olisi kiinnostanutkaan. Sunnuntaina taas ensin aamulla koiran kanssa kävelylenkki (50 min) ja hieman myöhemmin juoksulenkki. Noin kolme varttia meni kivasti ja juoksukin sujui paremmin kuin lauantaina. Vartin lihaskuntotreenin tein vielä lenkin päätteeksi.

Ma: Lepo
Ti-To: Kävelylenkkejä Kolilla
Pe: Kävelylenkki 40 min
La: 34 min 5,2 km, 6:35/km
Su: 46 min 7,1 km, 6:26/km + kävelylenkki 50 min + lihaskunto 15 min