tiistai 27. syyskuuta 2016

KUVIA VIIKOLTA 38


Maanantai alkoi perinteisellä aamupalalla eli kaurapuuroa marjoilla ja raejuustolla. Yleensä marjat ovat mustikoita, mutta tällä kertaa mentiin vaihteeksi mansikoilla. Aamuisin on aina kova nälkä, joten ilman aamiaista en pärjäisi. Raskauden alussa lisäsin aamiaiseen vielä leivän puuron lisäksi, kun nälkä oli muutoin aina liian kova jo paljon ennen lounasta.


Pääosin viikon kävelylenkit tuli tehtyä metsässä. Onneksi metsä löytyy läheltä, se tekee koiran juoksuttamisenkin paljon helpommaksi.


Viikolla ollaan koiran kanssa pihalla jo kuuden jälkeen. Arkiaamuina käytän koiran vain pikaisesti tarpeilla, mutta viikonloppuisin tehdään usein jo aamulla pidempi lenkki. Pian koittavalta mammalomalta odotankin aika paljon kiireettömiä aamuja ja aamulenkkejä.



Lauantaina aamupäivä alkoi brunssilla, joten iltapäivällä ruuaksi riitti salaatti. Raskausaikana sushit, merilohi ja esim. graavilohen syönti on jäänyt, mutta kirjolohta onneksi saa syödä. Aika usein lohi tulee syötyä juurikin salaatin kanssa.


Viime viikkoina väsymys on hieman lisääntynyt ja on pitänyt levätä hieman useammin. Viime viikolla nukuin kolmet päikkärit, onneksi ne eivät ainakaan vielä ole vaikuttaneet yöuniin. Yöt ovat vielä menneet pääosin heräämättä, mutta etenkin viime päivinä unta riittäisi aamuisin vielä pidempäänkin. Tasapaino treenin, levon ja ravinnon kanssa tuntuu nyt odottaessakin olevan aika olennaista. 

sunnuntai 25. syyskuuta 2016

KÄVELYLENKKEJÄ

Viikko alkoi aika tuttuun tapaan kävelylenkillä koiran kanssa. Hieman vajaa tunti käveltiin metsässä ja löydettiinkin uusi kiva reitti, jossa voisi ensi vuonna testailla kävelyn sijaan polkujuoksua. Tiistaina treenit jatkuivat 25 minuutin lihaskuntotreenillä. Kuvittelin, että raskauden edetessä, etenkin kun juoksu loppuu, lihaskuntotreeniin tulisi panostettua enemmän. Yllättävän vähälle se on kuitenkin nyt jäänyt. Ensi viikon tavoitteena voisikin taas olla saada kaksi lihaskuntotreeniä kasaan.


Keskiviikkona ulkoilutin koiran vain pikaisesti ja loppupäivä meni kotihommissa. Torstaina lenkkeiltiin koiran kanssa taas vajaan tunnin lenkki. Perjantaina ei varsinainen treeni houkutellut, joten ulkoiltiin vain lyhkäsesti koiran kanssa. Tällä kertaa vatsaa taas painoi hieman tavallista enemmän, joten kunnon reippaaseen lenkkiin en olisi pystynytkään.


Viikonloppuna tehtiin koiran kanssa noin tunnin lenkit heti aamuisin. Molempia nuo aamulenkit heti herättyä tuntuvat hieman väsyttävän, mutta viikonloppuisin on onneksi enemmän aikaa levätä ja tänäänkin pian aamupalan jälkeen otettiin päikkärit. Äskettäin käytiin vielä puolisen tuntia reippailemassa koiran kanssa.

sunnuntai 18. syyskuuta 2016

EI JUOKSUA ENÄÄ TÄNÄ VUONNA

Nyt on raskaus edennyt siihen vaiheeseen, että juoksut taitavat tältä vuodelta olla juostu. Vatsa on kasvanut sen verran tai sitten se on babyn asento, joka on tällä viikolla hieman painanut alavatsaa eri tavalla kuin aiemmin. Tämän vuoksi juoksemaan ei ole tehnyt edes mieli ja kävelylenkeilläkin olen muutaman kerran joutunut hieman hidastamaan vauhtia. Raskautta on takana jo niin pitkälti ettei juoksun loppuminen tässä vaiheessa kuitenkaan enää sureta. Nyt on jo niin tottunut ja sinut sen kanssa, että päivä kerrallaan edetään ja treenataan jaksamisen mukaan, joten tämäkin on nyt ihan ok. Oudoltahan se tosin kuulostaa ettei tänä vuonna enää juoksisi, mutta laskettu aika on marraskuussa, joten helpostikin seuraavat juoksulenkit vierähtävät ensi vuoden puolelle. 


Kun ei juosta, niin sitten kävellään. Viikko täytyikin kävelylenkeistä ja kahdesta lihaskuntotreenistä, tarkemmin ajat on kuvattu alla. Edellisellä viikolla olin hieman väsynyt ja uskoin sen johtuvan pienestä flunssasta. Tällä viikolla olo ei kuitenkaan ollut yhtään virkeämpi vaan itse asiassa edelleen aika väsynyt. Päivät jaksoin kyllä hyvin, mutta väsymys  iski iltapäivisin. Nyt piti siis tsempata hieman tavallista enemmän, jotta jaksoin töiden jälkeen lähteä liikkeelle. Useamman kerran olisi tehnyt mieli jäädä vain nukkumaan, mutta kyllä lähteminen joka kerran taas kannatti. Kelitkin olivat tällä viikolla kohdillaan ja kyllä yleensäkin ihan jo raikas ulkoilma tekee hyvää, vaikka kunnon treeniä ei joka kerta tekisikään. 

Ma: Kävelylenkki 45 min
Ti: Kävelylenkki 60 min
Ke: Lihaskunto 25 min
To: Kävelylenkki 60 min
Pe: Lihaskunto 25 min
La: Kävelylenkki 60 min
Su: Kävelylenkit 60 min + 30 min

sunnuntai 11. syyskuuta 2016

TREENIVIIKKO 36/2016

Viikko sitten alkoi flunssa hieman ilmoitella itsestään, joten tämän viikon aloitin parin päivän levolla. Kunnon flunssaa ei onneksi tullut, mutta edelleen niistämistä riittää. Juoksut jätin suosiolla koko viikolla välistä ja kävin vain kävelylenkeillä. Treenien suhteen viikosta tuli siis tavallista kevyempi, mutta väsymys painoi tällä kertaa kuitenkin tavallista enemmän.


Keskiviikon lenkki ei tuntunut sen kummemmalta, joten tarkoitus oli ulkoilla torstainakin. Tällä kertaa väsymys vei kuitenkin voiton ja päikkärit menivät lenkin edelle. Pe-su kävelin tunnin lenkit koiran kanssa. Tuntuu, että tällä viikolla vatsa kasvoi hieman reippaammin, joten mielenkiintoista nähdä onnistuuko juoksu enää kunhan pääsen sitä taas testaamaan. Tällä hetkellä tunnin reippaat kävelylenkit tuntuvat kyllä nekin urheilulta, joten sitten tehdään niitä, jos juoksu ei enää tunnu kivalta.

Raskauden myötä postauksia tulee nykyään harvemmin, kun ei voi fiilistellä kisoja tai kunnon treenejä. Noidenkin aika tulee vielä joskus, mutta jos sinulla olisi nyt jotain postaustoiveita, kuuulisin niistä mielellään. Tällä hetkellä olen blogia aktiivisempi Instagramissa, löydät minut sieltä nimimerkillä juoksuttaa.

Ma ja ti: lepoa/flunssaa
Ke: Kävelylenkki 50 min
To: Lepo
Pe-su: tunnin kävelylenkit

sunnuntai 4. syyskuuta 2016

TREENIVIIKKO 35/2016

Viikko oli tuttuun tapaan sekoitus kävelyä, juoksua ja hieman lihaskuntotreeniä. Kävelylenkit tein koiran kanssa maanantaina, keskiviikkona ja lauantaina. Lyhkäsen lihaskuntotreenin tein keskiviikkona, mutta ikävä kyllä se jäi viikon ainoaksi kerraksi.


Juoksemassa kävin tiistaina ja perjantaina. Molempina päivinä juoksin noin viisi kilsaa, tiistaina yhtämittaisesti ja perjantaina vuorotellen kävelyä ja juoksua. Perjantain juoksut ja kävelyt jaoin niin, että ensin juoksin kaksi kilsaa ja kävelin puoli kilsaa, tämän tein kahdesti ja loppuun juoksua kilsa ja taas kävelyä noin puoli kilsaa. Raskaana ollessa juoksu on tuntunut rankimmalta pohkeissa ja ainakin nyt nuo kävelypätkät juoksun välissä tuntuivat hyvältä. Voisin kuvitella, että nämä juoksun ja kävelyn yhdistelmät sopisivat hyvin myös aloitteleville juoksijoille. Kävelyllä saa hyvin kevennettyä treeniä ja nuo pätkäthän voi säätää itselle sopiviksi ja esim. viikkojen edetessä lisätä juoksua ja vähentää kävelyä.


Tänään treenit jää välistä, kun eilen illalla alkoi kurkku tuntua hieman karhealta. Nyt toivon, että miehen sairastama flunssa ei tarttuisi pahemmin minuun, vaan menisi pienellä huililla ohitse ennen kuin kunnolla alkaakaan.

Ma: Kävelylenkki 50 min
Ti: Juoksu 35 min, 5,2 km, 6:49/km
Ke: Kävelylenkki 35 min + lihaskunto 15 min
To: Lepo
Pe: Juoksu/kävelylenkki 50 min; juoksua 5 km ja kävelyä 1,7 km
La: Kävelylenkki 50 min
Su: Lepo

perjantai 2. syyskuuta 2016

FIILIKSIÄ RASKAUDESTA

Ennen raskautta oli tiettyjä odotuksia siitä, kuinka odotus tulee sujumaan ja hieman epäilinkin sitä, miten sitä osaa suhtautua muuttuvaan kroppaansa ja vähentyvään urheiluun. Nyt, kun raskaus on edennyt jo jokin aika sitten viimeiselle kolmannekselle ja mennään raskausviikolla 30, pitää todeta, että kaikki on sujunut yllättävän hyvin.


Muuttuva kroppa ei ole herättänyt negatiivisia ajatuksia ja vatsaa lukuun ottamatta se tuntuukin edelleen hyvin omalta. Toki kilojakin kertyy (eilen neuvolassa mitattiin +8,5 kg ensimmäiseen neuvolakäyntiin verrattuna), mutta itse en niitä edes huomaa enkä koe niiden vaikuttaneen millään tavalla omaan vointiin ja liikkumiseen. Kivuilta ja pahoilta vaivoilta olen säästynyt ja keho on ainakin tähän saakka jaksanut muutokset hyvin. Toki välillä herään aamuisin siihen, kun pohkeet kramppaavat, mutta tämäkin on vähentynyt, kun olen muistanut venytellä ahkerammin. Selkäkin vaatii ehkä aiempaa enemmän venyttelyä, mutta onneksi sekään ei ole ollut vielä kipeä.


Väliin jääneet kisat ja kovat treenit eivät ole nekään hirveästi mieltä painaneet, vaikka välillä huomaankin niistä haaveilevani. Alussa olin ihmeissäni, miten äkkiä raskaus vaikutti liikkumiseen, mutta aika äkkiä sitä oppi, että nyt liikutaan tämän elämäntilanteen ehdoilla ja se on ihan ok. Vaikka ihan vain fiiliksen ja jaksamisen mukaan onkin nyt ollut kiva liikkua, niin kyllä tavoitteellinen ja suunnitelmallisempi urheilu taitaa olla enemmän oma juttu. Toivottavasti ensi vuonna jaksamista riittää ja sitä pääsisi jossain vaiheessa taas kovempien ja tavoitteellisempien treenien pariin.

Mustavalkoisesti ajattelen, että tähän hyvin sujuneeseen raskauteen on vaikuttanut eniten urheilu. Se, että oli hyvässä kunnossa, kun raskaus alkoi ja että on liikkunut aktiivisesti läpi raskauden. Vaikka treenimäärät ovatkin ihan erilaiset kuin vielä alku vuonna, olen edelleen pystynyt liikkumaan melko aktiivisesti. Juoksu onnistuu edelleen, mutta korvaantuu toki yhä useammin kävelylenkillä tai lihaskuntotreenillä. Urheilu on tehnyt hyvää niin henkisesti kuin fyysisestikin, vaikka välillä on ollut niitäkin päiviä kun ei ole jaksanut tai huvittanut lähteä lenkille. Lepopäiviä olenkin välillä pitänyt ihan mielellään, mutta onneksi urheilupäiviä kuitenkin kertyy enemmän.


Odotusta on edessä vielä reilut kaksi kuukautta, joten toki kun vatsa kasvaa voi eteen tulla vielä vaikka minkälaisia vaivoja, mutta toisaalta voihan käydä niinkin, että kaikki sujuu hyvin loppuun saakka. Monesti raskauteen liitetään vaikka minkälaisia vaivoja, mutta tämä nyt esimerkkinä, että vähemmälläkin voi selvitä :) Kannustan kuitenkin kaikkia liikkumaan, koska hyvän kunnon uskon auttavan tässäkin asiassa.