sunnuntai 30. lokakuuta 2016

TREENIT MAMMALOMALLA 3. VIIKKO

Äkkiä nämä viikot vierähtävät lomallakin, vaikka ei mitään ihmeellistä tekisikään ja vaikka odotustakin on ilmassa. Voinnissa tai liikkumisessa ei tälläkään viikolla tapahtunut mitään suuria muutoksia edellisiin viikkoihin verrattuna. Vointi on edelleen hyvä, eikä kipuja tai turvotusta ole onneksi ilmaantunut. Jalat ja etenkin jalkapohjat tosin väsyvät jalkeilla ollessa nykyään aiempaa helpommin. Yöunet ovat myös muuttuneet katkonaisemmiksi ja väsymykseltä ei voi välttyä. Jos raskaudessa on yllättänyt se, miten helposti kaikki on mennyt, niin ehkä myös tämä väsymyksen määrä. Usein on ollut fiilis ettei jaksaisi kuin nukkua. Onneksi on kuitenkin mahdollista nukkua päikkärit päivittäin ja päiviin mahtuu myös virkeitä hetkiä.


Kävelylenkeistä täyttyi tämänkin viikon treenit. Maanantaiaamuna käveltiin koiran kanssa kolme varttia ja tiistaina tunti. Keskiviikkona alkuviikon vieraiden lähdettyä väsymys meinasi viedä voiton ja tein vain lyhyet lenkit; aamulla parikymmentä minuuttia ja päivällä 40 minuuttia. Torstaina reippailtiin aamulla hieman vajaa tunti ja iltapäivällä puolisen tuntia. Perjantain vesisateessa ei puolestaan ollut oikein intoa eikä energiaa ulkoilla, joten reilun puolen tunnin lenkit tehtiin aamulla ja iltapäivällä. Eilen skippasin aamulenkin, iltapäivällä käveltiin kolme varttia. Tänä aamuna unta ei oikein riittänyt, joten jo ennen kymmentä olin ehtinyt tehdä tunnin metsälenkin, käydä suihkussa, syödä aamupalan ja ottaa päikkärit :) Tämä olikin kiva aloitus sunnuntaille. Iltapäivällä mahdollisesti vielä ulkoilua tai sitten lepoa, jos fiilis on sellainen.

sunnuntai 23. lokakuuta 2016

TREENIT MAMMALOMALLA 2. VIIKKO

Laskettuun aikaan on noin kolme viikkoa ja  täällä vointi jatkuu edelleen ihan hyvänä, joten liikkumisessa ei ole viimeisen viikon aikana tapahtunut mitään suurempia muutoksia. Ehkä tällä viikolla oli jopa hieman edellistä viikkoa virkeämpi olo, mikä saattoi tosin johtua siitä, että maltoin nukkua päikkärit melkein joka päivä. Vaikka tekee mieli melkein koko ajan puuhailla jotain, niin aika hyvin olen nyt malttanut myös lepäillä.


Maanantaina pidin lepopäivän, pariin otteeseen ulkoilin koiran kanssa, mutta ihan vain lyhkäsesti ja rauhallisesti. Loppuviikolla käveltiin tunnin tai hieman vajaan tunnin lenkit aamuisin. Lihaskuntotreenit tein tiistaina ja perjantaina, tiistaina 20 minuuttia ja perjantaina vartin verran. Tiistaista sunnuntaihin ulkoilin vielä iltapäivisin lyhyesti koiran kanssa. 

Maanantaina, kun en tehnyt kunnon lenkkiä kertyi askeleita vain vajaat 8000, mutta muina päivinä 10 000 ylittyi helposti. Kävelylenkit sujuvat vielä pääsääntöisesti hyvin, mutta aina päivän vatsan tuntemukset määrittävät vauhdin. Välillä mennään vielä reippaasti, mutta välillä hidastetaan vauhtia, jos tuntuu, että vatsa painaa jotenkin ikävästi. Suurin haaste lenkeillä onkin nyt keksiä mitä laittaa päälle, kun oma ulkoilutakki ei kohta enää mene vatsan kohdalta kiinni :)

maanantai 17. lokakuuta 2016

TREENIT MAMMALOMALLA 1. VIIKKO

Liikkuminen on pääsääntöisesti kävelyä, joten varsinaisista treeneistä on turha enää puhua, mutta tässä kuitenkin koostetta viime viikon liikkumisista. Edellisistä viikoista viime viikko poikkesi siinä, että odotettu äitiysloma alkoi. Etukäteen kuvittelin, että energiaa riittäisi varmaan vaikka mihin, kun kahdeksan tunnin työpäivä jää päivän ohjelmasta pois. Ihan odotuksen kaltainen olo ei kuitenkaan ollut, vaan joinakin päivinä jopa yllättävänkin väsynyt. Vatsa tuo selvästi oman haasteensa jaksamiseen ja välillä esim. kun on tehnyt parisen tuntia kotihommia, huomaa tarvitsevansa jo lepotauon. Tapana on kotonakin puuhailla kaikenlaista, mutta onneksi nyt lomalla voi pääosin levätä silloin kun siltä tuntuu. Varmistaakseni riittävän levon varustauduin lomaan muutamalla kirjalla ja sarjalla :)

Kaikki viikon kävelylenkit tein taas koiran kanssa. Maanantaina käveltiin aamulla puolituntia ja päivällä viitisenkymmentä minuuttia. Tiistaiaamuna pyöräilin kirjastoon (n. 13 km) ja yllättävän raskasta pyöräily taas oli. Kelikin oli aika hyinen, joten kaikista paras reissu tämä ei ollut, mutta saipahan kroppa hieman vaihtelua kävelyyn. Iltapäivällä ulkoiltiin koiran kanssa kevyesti puolituntia. 


Keskiviikko ja torstai aamuina käveltiin kolmen vartin lenkit. Torstaina aika pian aamulenkin jälkeen pyöräilin (n. 10 km) neuvolaan toiselle ja todennäköisesti viimeiselle lääkärikäynnille. Kaikki mittaukset (verenpaine, hemoglobiini ym.) olivat edelleen onneksi kunnossa. Vauvakin on pää alaspäin ja kuulemma niin alhaalla ettei ihmekään, jos kävellessä välillä painaa jo hieman ikävästi. Iltapäivällä ulkoiltiin koiran kanssa jälleen puolituntia. 

Perjantai ja lauantai aamut aloitettiin reilun tunnin lenkeillä. Sunnuntai käynnistyi puolestaan puolentunnin lenkillä ja päivällä käveltiin vielä tunti. 


Minulla on käytössä Polarin V800 sykemittari, joka seuraa myös aktiivisuutta ja esim. askelia. Nyt lomalla olen pyrkinyt pitämään mittaria kokoajan ja on ollut mielenkiintoista seurata miten askelia kertyy. Viime viikolla jäin tiistaina hieman 10 000 askeleesta, kun ohjelmassa oli vain puolentunnin lenkki pyöräilyn lisäksi, mutta muina päivinä tuo määrä ylittyi selvästi. Vaikka näillä liikkumisilla ei kuntoa kohotetakaan, eikä se tietenkään nyt ole tavoitteenakaan, niin jospa tässä kuitenkin peruskunto pysyisi jollain tasolla.

maanantai 10. lokakuuta 2016

TREENIT VIIKOLLA 40

Treenit jatkuvat täällä hyvin tutulla tavalla eli viime viikkokin sisälsi kävelylenkkejä sekä muutaman lyhkäsen lihakuntotreenin. Kiitollinen pitää kyllä olla siitä, että edelleen pystyy liikkumaan ilman vaivoja. Vaikka vauhtia pitää välillä hidastaa tai lenkkiä lyhentää, niin ulkoilu tekee kuitenkin hyvää ja olo on aina kaikin puolin parempi lenkin jälkeen. Toki on niitäkin päiviä, kun ei jaksaisi lähteä, mutta koira on nyt odottaessa toiminut hyvänä tsempparina. Kun se on on kuitenkin lenkitettävä, tulee itsekin tsempattua ja lähdettyä ulos. 


Viime viikon aloitin 20 minuutin lihaskuntotreenillä keskittyen tällä kertaa selkään ja yläkroppaan. Nyt, kun vatsa on hieman tiellä, tulee tehtyä aika paljon vain samoja liikkeitä. Luulenkin, että liikkeet menevät aika lailla uusiksi sitten, kun pääsee taas treenaamaan ilman pallomahaa :) 

Tiistaina lenkkeiltiin koiran kanssa tunnin verran ja keskiviikosta tuli muiden menojen vuoksi lepopäivä. Loppuviikolla tehtiin kävelylenkit pääosin metsässä. Torstain lenkki oli reilut viitisenkymmentä minuuttia ja perjantain kolme varttia. Lauantaina käveltiin aamulla noin puolen tunnin lenkki ja päivällä viitisenkymmentä minuuttia. Eilen lenkkeiltiin ensin reilut viisikymmentä minuuttia ja sen jälkeen tein pihassa vartin verran erilaisia kyykkyjä.

maanantai 3. lokakuuta 2016

TREENIT VIIKOLLA 39

Tavoitteena oli viime viikolla tehdä kävelylenkkien lisäksi kaksi lihaskuntotreeniä, joten sellaisella aloitin heti maanantaina. Puolen tunnin treeni oli jälleen ihan kiva, mutta jotenkin näihin on nyt ollut hieman vaikea ryhtyä. Hyvää nuo liikkeet kuitenkin tekee, joten pitää vaan yrittää pitää niitä ohjelmassa.

Tiistaista torstaihin tein kävelylenkit koiran kanssa. Tiistaina käveltiin noin 50 minuuttia ja keskiviikkona metsässä hieman vajaa tunti. Pääosin kävelylenkit ovat onnistuneet hyvin ilman sen kummempia tuntemuksia, mutta muutaman kerran on pitänyt jättää lenkki aiottua lyhemmäksi, kun alavatsaa on painanut ikävästi. Tällainen päivä oli torstai ja lenkki jäi reilun puolen tunnin mittaiseksi. 

Suunnittelin tekeväni viikon toisen lihaskuntotreenin perjantaina töiden jälkeen, mutta innostus lopahtikin päivän mittaan ja päädyin kuitenkin ruuan laittoon ja muihin kotihommiin. Lauantai aloitettiin perinteisesti vajaan tunnin aamulenkillä, iltapäivällä ulkoiltiin vielä koiran kanssa lyhyesti.


Viikon päätteeksi käveltiin eilen päivän lenkki vaihteeksi Neulamäessä Vuorilammen lähistöllä. Keli oli mahtava ja se oli saanut muutkin lenkkeilijät ja myös retkeilijät liikkeelle. Vajaa pari tuntia vierähti metsässä nopeasti. Ulkoilun jälkeen tein vielä vartin verran erilaisia kyykkyjä pihalla.


lauantai 1. lokakuuta 2016

RASKAUDEN JÄLKEEN AION...

Monna oli listannut blogiinsa asioita, joita aikoo tehdä raskauden jälkeen ja haastoi muutkin raskaana olevat miettimään samaa. Tässä alla asioita, jotka minulle tulivat ensimmäisenä mieleen. Vielä en ole tarkastanut onko joku ruuista kiellettyä myös imettäessä, joten se pitää vielä tsekata. Listasta on  jätetty pois kaikki vauvaan liittyvä, koska luonnollisesti aika menee ensin vain pikkuisen ihmettelyyn :)


*syödä sushia, graavi -ja savulohta, juustoja, inkivääriä ja parmankinkkua. Jos nämä eivät olisi kiellettyjen listalla, olisin syönyt näitä odottaessa jo useamman kerran. Inkivääriä käytän jonkin verran ruuissa, mutta eniten smoothien seassa ja lisäksi appelsiini-porkkana mehuun sillä saa kivasti potkua.

*kiellettyjä ovat olleet myös suosikkikarkkini lakut ja salmiakit, joten näitä on saatava myös. Muutaman kerran on tehnyt myös punaviiniä mieli, joten jossain vaiheessa lasillinen maistuisi.

*vielä olen saanut yöt nukuttua hyvin, eikä hyvää asentoa ole ollut vaikea löytää, mutta kaipaan kuitenkin vatsallaan nukkumista.


*reippaammat lenkit. Kunnon treenejä hieman jo kaipaa, vaikka ihan hyvin olen vieläkin pystynyt liikkumaan. Maltilla aion kuitenkin aloittaa ja edetä juoksuun vasta sitten, kun se on järkevää. Juoksukisojen jännitystä ja tunnelmaa kaipaan myös, mutta mikään kiire ei niidenkään kanssa ole. Tavoitteena on kuitenkin uskaltautua ensi vuonna kisoihin, vaikka kunto tuleekin olemaan totuttua huonompi.



*lisäksi on kiva, kun voi taas pukeutua hieman monipuolisemmin. Toisaalta vaatteiden valitseminen on nyt sopivien vähentyessä ollut tosi helppoa ja olen myös huomannut miten sitä tulisi vähemmälläkin toimeen. Kiva kuitenkin kun saa esim. useamman treenivaatteen taas käyttöön. Hiusten ja kulmien värjäyksen olen myös raskausaikana jättänyt, joten nekään ei olisi nyt pahitteeksi.

Onko sinulla mitään, mitä kaipasit/kaipaat raskausaikana? Mitä lisäisit listaan?