tiistai 6. joulukuuta 2016

JOULULAHJOJA

Joulu lähestyy vauhdilla, joten jaanpa tässä vielä uudestaan juoksijan joululahjavinkit, joista kirjoittelin jo viime vuonna. Alkuperäisen jutun pääset lukemaan tästä. Aina ei tosiaan tarvitse ostaa mitään, vaan myös palvelu esim. lapsen vahtiminen kisan/treenin ajan toimisi hyvin.

  • huoltoapu (+kannustus, kiriapu)  kisoissa. Tämä olisi erittäin kiva etenkin maratonilla. Juomapisteiden mukien sijaan on kisoissa kivempi juoda pulloista ja kätevintä se olisi niin, että joku olisi niitä pulloja tarjoilemassa.
  • seuraksi kisareissulle. Etenkin ulkomaille seura voisi olla kiva, mutta miksei myös kotimaassa. Olisi ainakin joku ottamassa kuvia, tsemppaamassa, huolehtimassa tavaroista jne.
  • yhteislenkki. Joko yhdessä juosten tai esim. huoltoapuna pidemmällä lenkillä. Esim. kesällä pitkillä lenkeillä tarvitsee enemmän juotavaa kuin mitä juomavyöhön mahtuu ja silloin esim. pyöräilevästä kaverista voisi olla apua.
  • osallistumisoikeus johonkin kisaan
  • kisamatka
  • juoksu/urheiluaiheinen lehti/kirja
  • kuntotestit, juoksuvalmennus, juoksuohjelma
  • lapsen (tai koiran) vahtiminen lenkin/kisan ajaksi 
  • hieronta
  • jalkahoito
  • juoksuvaatteet. Esim. sukkia ja t-paitoja on tuskin koskaan liikaa ja niitä on helppo ostaa lahjaksi.
  • juoksuvarusteet. Esim. juomavyö, otsalamppu, sykemittari jne.
  • muut urheilutarvikkeet: jumppamatto, käsipainot, kuminauhat, foam-roller jne.
  • testitunti jotain ihan muuta lajia
  • ruoka. Tarvitseeko selventää, juoksijat ovat yleensä hyviä syömään :) 


Me totutellaan täällä tällä viikolla hieman uuteen arkeen, kun mies palasi kolmen viikon loman jälkeen töihin. Su-ma yönä saatiin nukuttua tosi huonosti ja siten eilinen menikin melko sumussa. Viime yö oli puolestaan oikein hyvä ja siten olo onkin nyt varsin pirteä. Pakkasta on tänään hieman reilummin, joten vaunulenkki jätetään välistä, mutta sen sijaan voisin seuraavaksi suunnata koiran kanssa lenkille. Huomenna yritetään sitten lenkille kolmestaan vauvan ja koiran kanssa.

torstai 1. joulukuuta 2016

KOLMISEN VIIKKOA SYNNYTYKSESTÄ

Nopeasti ovat kyllä viikot vierähtäneet pojun syntymän jälkeen. Onneksi palautuminen on lähtenyt hyvin käyntiin ja hieman ollaan päästy jo liikkumaankin. Ensimmäinen viikko meillä vierähti pääosin sairaalassa, joten silloin ei tullut vielä ulkoiltua ollenkaan. Toisen viikon alussa kävin koiran kanssa pikaisella happihyppelyllä testaamassa miltä liikkuminen tuntuu. Vielä ei ollut asiaa kunnon lenkille ja edettiinkin tosi hitaasti. Liikkuminen oli aloitettava tosi varovasti, vaikka onneksi mitään kipuja ei kotiin pääsyn jälkeen enää ollutkaan. Vaikka alussa ei kunnon lenkkejä tehtykään, niin raitis ilma teki hyvää monen sisällä vietetyn päivän jälkeen.

Ulkoilu ulkoilulta kävely on alkanut onneksi tuntumaan paremmalta ja pikku hiljaa vauhtiakin on pystynyt jo nostamaan. Toisella viikolla kävin jo koiran kanssa muutamalla lenkillä ja kun kaksi viikkoa tuli vauvalla täyteen aloitettiin myös varovasti totuttelu vaunulenkkeihin. Nyt tällä viikolla kävely tuntuu jo paljon paremmalta ja ihan vauhdikkaasti pystyy jo etenemään.


Muutenkin tuntuu, että  kroppa on alkanut palautumaan raskausajasta hyvin. Odottaessa minulle kertyi painoa melko maltillisesti noin 11-12 kiloa ja nyt tuosta on jäljellä noin kolmisen kiloa. Imetys taitaa kuluttaa jonkin verran ja nyt näyttäisi siltä ettei myöhemminkään painon pudotukseen ole tarvetta. Ehkä nyt täytyykin ennemmin tsempata sen kanssa, että tulee syötyä ja juotua hieman reippaammin.

Juoksua saan kuitenkin odotella vielä tovin, koska jälkitarkastus on vasta tammikuun puolen välin jälkeen. Ainakin siis tammikuun loppupuolelle menee, ennen kuin pääsen palailemaan juoksun pariin. Hyvä puoli tässä on se, että tuleepahan ainakin palauteltua rauhassa. Pitää vain toivoa, että tarkastuksen jälkeen pääsen sitten taas reippaampien treenien pariin.