torstai 23. helmikuuta 2017

ENSIMMÄISET VEDOT

Eilen juoksin ensimmäiset vedot tänä vuonna. Edellisistä vauhtikestävyystreeneistä onkin vierähtänyt monta kuukautta, todennäköisesti juoksin edelliset alkuraskauden aikaan joskus viime keväänä. Nyt synnytyksen jälkeen olen juossut pääosin rauhallisia lenkkejä, mutta nyt tuntuu siltä, että voisin ottaa vauhdikkaammatkin lenkit taas mukaan ohjelmaan. Ainakin ennen vk-treenit olivat suosikkejani, joten ihme, että näinkin pitkään olen malttanut olla ilman niitä :)

Eilen edettiin niin, että alkulämmittelyksi käveltiin ensin koiran kanssa puoli kilsaa, jotta se sai tehdä tarpeensa ja sitten juostiin kevyttä hölkkää puoli kilsaa ennen vetoja. Kahden minuutin vetoja juostiin viisi ja välissä kävelyä/hölkkää samat kaksi minuuttia. Loppuun hölkkäiltiin 1,4 km ja koko treenin pituus oli 5,5 km. Vetojen vauhdit olivat 4:40/4:40/4:58/4:52/4:39/km, kolmas oli hitain kun piti hieman houkutella koiraa juoksemaan. Täysiä ei juostu, mutta kyllä nämä vauhdit vielä reippailta tuntuivat. Samantyylisellä treenillä voisin nyt jatkaa seuraavinakin viikkoina, näistä kun olisi helppo seurata miten vauhti kehittyy. Jaksamisen mukaan vetojen määrää voisi sitten aina lisätä tai vähentää. Aika kiva lyhyt ja tehokas treeni, tässä pääsi jo vähän enemmän juoksemisen makuun :)


Nyt lapsen myötä aikaa ja jaksamista treeneihin ei ole enää samalla tavalla kuin ennen. Toki minulla on edelleen, kun hieman järjestelee, mahdollista treenata vaikka päivittäin, mutta aina ei jaksa tai tilanne on esim. lapsen kanssa sellainen ettei kotoa malttaisi lähteä. Eilen pääsin lenkille vasta, kun mies tuli kotiin, poju oli silloin hieman itkuinen ja minäkin jo hieman väsynyt. Kävi mielessä, että jäisin vain kotiin, mutta onneksi lenkki vei kuitenkin voiton. Lyhyt ja tehokas treeni oli tuohon saumaan hyvä ja koirakin sai samalla hyvän lenkin. Aina ei toki tarvitsekaan jaksaa lenkille, mutta eilinen muistutti kuitenkin taas siitä, että paremmin jaksaa, kun liikkuu ja ulkoilee.

2 kommenttia:

  1. Juuri näin, vaikka treeni on lyhyt niin sillä saa hyvän mielen! Hienoa että maltoit aloittaa vetotreenit kevyesti etkä heti painattanut kilsan vetoja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kilsan vedot saavat vielä odottaa hetken. Yritän nyt ensin tunnustella miten nämä lyhyemmät lähtee sujumaan :)

      Poista