keskiviikko 1. maaliskuuta 2017

MAALISKUUN JUOKSUTAVOITTEET

Juoksua on tänä vuonna alla nyt noin kuutisen viikkoa. Tähän saakka olen juossut pääosin lyhyitä ja rauhallisia lenkkejä, enkä ole suunnitellut viikon treenejä sen tarkemmin. Nyt, kun juoksuun on jo saanut jonkinlaisen tuntuman, tuntuu, että voisi siirtyä hieman eteenpäin eli hieman ehkä miettiäkin mitä tekee.

Maaliskuulle olen asettanut kolme tavoitetta. Tavoitteena on pidentää viikon pisintä lenkkiä kohti puoltatoista tuntia ja juosta yksi vauhdikkaampi treeni viikossa. Tähän mennessä pisin lenkkini on ollut tunnin mittainen, joten siitä lähden pidentämään. Pitkät lenkit pyrin juoksemaan rauhallisella, pääosin päälle 6:00min/km vauhdilla. Pari kertaa olen vasta kokeillut reippaampaa treeniä, mutta nyt pyrin juoksemaan sellaisen viikoittain. Reippaammaksi treeniksi lasken tässä vaiheessa kaikki alle 5:30/km vauhdilla juostut lenkit. Luonnollisesti mitä lyhempi treeni sitä reippaammin ne tulee juostua. Kolmantena tavoitteena on juosta vähintään kolme lenkkiä viikossa. Pitkät lenkit ja vk-treenit pyrin juoksemaan itsekseen, mutta muut lenkit taittuvat todennäköisesti vaunujen ja/tai koiran kanssa. Kolmas lenkki on siis peruskestävyyttä vaihtelevalla kokoonpanolla ja näiden lenkkien pituus tulee todennäköisesti olemaan jotain välillä 5-10 km. Varsinkin, jos koira on lenkillä mukana, tulee tuo kolmas lenkki todennäköisesti olemaan sekoitus juoksua ja kävelyä. Jos aikaa ja energiaa on useimmille lenkeille, niin se on tietysti plussaa.


Näillä tavoitteilla aloitellaan siis maaliskuuta. Merkittävin tekijä näiden onnistumisessa on oma jaksaminen eli se miten saan nukuttua yöllä. Jos yöunet menevät huonoksi, ei kovia treenejä ole järkevää tehdä ja näissä tilanteissa kevyet ulkoilut saavat riittää. Yksi tavoite voisikin olla vielä se, että malttaa edelleen edetä maltilla ja levätä silloin, kun siltä tuntuu. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti