tiistai 25. huhtikuuta 2017

TREENIVIIKKO 16/2017

Viime viikolla aloitin juoksut onnistuneella vauhtikestävyystreenillä. Kilsoja kertyi 12  ja vauhtiakin löytyi mukavasti. Jälleen tämä vauhdikkaampi treeni oli viikon treeneistä paras. Lisää maanantain vedoista voit lukea täältä.

Keskiviikkona juoksin vaunujen ja koiran kanssa 7,5 kilsaa. Keskiviikkona kuulin myös lauantain vitosen kisasta, joten seuraavat päivät päätin ottaa kevyesti. Torstaina en juossut ja perjantaina kävin hölkkäämässä vain viisi kilsaa (5:42/km).

Lauantain kisa menikin sitten odotuksia paremmin ja kisasta kirjoittelinkin jo aiemmin. Lue lisää täältä. Illalla kisan jälkeen oli hieman väsynyt olo ja etenkin jalat olivat väsyneet. Vaikka matka oli lyhyt, niin kyllä se tuntui voimille käyvän. Ehkä pidempi loppuverkka olisi paikallaan näin lyhyen kisan jälkeen. Tällä kertaa verkkailin vain noin kaksi kilsaa ennen ja jälkeen kisan. Juoksusta on kyllä edelleen hyvä fiilis, ei vain tuloksen vuoksi vaan myös siksi, että tietää tässä ainakin jotain tehneensä oikein :) Vaikka mikään kiire ei kunnon kohottamisessa olekaan, niin toki on kiva, että jo tässä vaiheessa vauhtia alkaa löytymään. Hienoa myös, että kisakausi on nyt aloitettu, helpompi on taas lähteä seuraavaankin kisaan.


Sunnuntaina pidin vielä juoksusta lepoa ja tehtiin vaunulenkki kävellen. Kevyempi sunnuntai taisi olla paikallaan, koska vielä eilisellä lenkilläkin jalat tuntuivat hieman tukkoisilta.

sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

VITOSEN KISA

Eilen aloitin tämän vuoden kisakauden onnistuneella juoksulla. Tämä oli ensimmäinen kisa vauvan syntymän jälkeen ja samalla myös ensimmäinen koskaan juoksemani viiden kilometrin kisa. Aiemmin hieman epäröin kisoihin osallistumista vielä näin pian synnytyksen jälkeen ja puolikuntoisena, mutta onneksi päätin kuitenkin osallistua, koska kisa meni paremmin kuin odotin. Tänä vuonna en ole enää päässyt mukaan seuran yhteisiin treeneihin, joten tosi kiva oli myös nähdä muita tuttuja juoksijoita.

Vauhtikestävyystreenit ovat lähiaikoina sujuneet melko hyvin ja välillä olen ollut yllättänyt vauhdeista, joilla treenejä on jo pystynyt vetämään. Siltikin kisavauhtia oli vaikea arvioida ja tavoitteena olikin vain päästä keskivauhdissa lähemmäksi 4:30/km kuin 5:00/Km. Etukäteen ajattelin, että 22:30 olisi kovin aika mihin tässä vaiheessa voisin päästä, mutta en kuitenkaan uskonut, että tuo ihan vielä onnistuisi.

Juoksu sujui kuitenkin eilen odotuksia paremmin. Ensimmäinen kilsa meni kisafiiliksissä aikaan 4:17/km. Hieman hirvitti, koska tuo oli paljon reippaammin kuin etukäteen olin ajatellut. Hieman piti hiljentää tahtia, mutta juoksu tuntui kuitenkin hyvältä, joten tuon jälkeen en enää vauhtia tarkkaillut vaan päätin mennä sitä vauhtia mitä jalat kuljettavat. Puolen välin kääntöpaikalla kuitenkin vilkaisin kellosta tilanteen; edelleen mentiin odotettua reippaammin ja mietin, että tuleekohan tässä vielä hyytyminen. Hyvin sain kuitenkin tsemppiä muista juoksijoista, kun yritin pysyä heidän perässään. Neljän kilsan kohdalla tuntui, että voimat alkavat hieman loppua ja jäinkin hieman miehistä, joiden perässä olin juossut koko matkan. Maali kuitenkin näkyi jo melko kaukaa ja siitä sain selvästi lisää energiaa loppumatkalle. Jostain löytyi voimia vielä loppukiriinkin ja viimeisellä puolella kilsalla pääsin ohittamaan useamman juoksijan. Viimeinen kilsa olikin kisan nopein (4:07/km) ja viimeinen puolikilsaa meni jo reippaasti alle neljän minuutin kilsavauhtia. Maalissa olin ihmeissäni, että miten se nyt näin hyvin meni :) Loppuaika oli 21:04 ja luonnollisesti olin tähän tosi tyytyväinen.


Nyt, kun sain hyvän aloituksen kisoille, pitää jatkossakin vain osallistua osallistumisen ilosta eikä miettiä niin tarkkaan mikä se kunto nyt milloinkin sattuu olemaan. Eilinen todisti myös sen, että kaikki kilsat on kotiin päin. Välillä kun olen tuskastellut sitä, että joudun juoksemaan niin paljon vaunujen ja koiran kanssa, mutta kyllä se kunto näköjään menee eteenpäin niilläkin lenkeillä. Kisasta jäi tosi hyvä fiilis, näillä onnistumisen fiiliksillä jaksaa taas jatkaa :)

tiistai 18. huhtikuuta 2017

KILSAN JA KAHDEN VETOJA

Jes, lähtipä uusi viikko eilen käyntiin taas hyvällä treenillä :) Viime viikolla viikon reippaampi treeni oli kymmenen kilsan lenkki, joten tällä viikolla palasin taas vetojen pariin. Ensin juoksin kaksi kahden kilsan vetoa ja niiden perään neljä kilsan vetoa. Treenin kokonaispituus oli 12 kilsaa, kun alkuun ja loppuun hölkkäilin noin kilsat ja vetojen välissä aina parisen minuuttia.

Tavoitteena oli pitää kahden kilsan vetojen vauhdit lähellä 5min/km ja kiristää vauhtia sitten kilsan vedoissa. Molempien kahden kilsan vetojen keskivauhti oli 4:55/km, joten aika lähelle tavoitetta mentiin. Juoksu sujui näissä aika kivasti eikä tuo vauhti tuntunut liian kuormittavalta. Jonkin verran matkalle osui ylämäkiä ja vastatuulta, mutta tuon keskivauhdin pystyi säilyttämään, vaikka hieman olikin lisähaasteita.


Kilsan vetojen määrää en päättänyt etukäteen, mutta kaksi oli minimitavoite. Kahden jälkeen kuitenkin tuntui, että vielä jaksaa juosta, joten päätin juosta vielä yhden. Tämä kolmas veto oli kuitenkin niin alamäkivoittoinen, että sen perään oli juostava vielä yksi. Viimeinenkin veto alkoi loivalla laskulla, mutta viimeiset 400 metriä oli loivaa nousua, joten niin "helppo" se ei ollut kuin edellinen. Oletin, että nousun vuoksi vauhti tulisi hiipumaan loppua kohden, mutta lopulta tsemppasin sen verran, että keskivauhti hieman nousikin loppua kohden. Vetojen keskivauhdit olivat 4:40/4:38/4:26/4:27/km. Aika huippu fiilis oli treenin jälkeen. En olisi etukäteen taas uskonut, että vielä ihan noin reippaisiin vauhteihin pääsisin lopussa. Juoksu tuntui toki reippaalta ja etenkin viimeisessä piti jo tsempata, mutta liian pahalta ei kuitenkaan tuntunut. Jes, tämä oli siis hyvä aloitus viikolle. Nyt pari kevyempää treenipäivää ja loppuviikolla toivottavasti toisen kehittävän treenin pariin pitkiksen merkeissä.

sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

TREENIVIIKKO 15/2017

Tällä viikolla pääsin juoksemaan kaikki viikon kolme treeniä ilman vaunuja ja/tai koiraa. Maanantain yllättävän hyvin sujuneesta kympistä kirjoitinkin jo aiemmin. Lähdin siis juoksemaan rauhallisempaa lenkkiä, mutta vauhti veikin mukanaan ja kymppi meni 50 minuuttiin. Kun vuonna 2013 aloin käymään kisoissa, juoksin kympin hieman vajaaseen 50 minuuttiin. Hauska huomata, miten tuon jälkeen on kehittynyt ja nyt, kun treeniä on raskauden jälkeen takana vajaat kolme kuukautta, menee kymppi vitosen kilsavauhdilla jo treeneissä :) Lisää maanantain kympistä pääset lukemaan tästä.

Nykyään juoksun sujuminen voi vaihdella todella paljon eri päivien välillä. Kun maanantaina juoksu sujui tosi hyvin, niin torstaina ei niinkään. Juoksin torstaina 8,3 kilsaa paljon rauhallisemmalla vauhdilla (5:45/km), mutta siltikin juoksu tuntui vaikeammalta. Välillä käy niin, että odotan päivän lenkkiä koko päivän; mietin millaisen treenin tekisin ja mitä reittiä juoksisin, mutta sitten, kun mies tulee kotiin ja pääsisin iltapäivällä lenkille, ei energiaa enää juurikaan ole. Tällainen tilanne oli nytkin, joten yllätyksenä ei tullut ettei juoksu sujunut yhtä hyvin kuin alkuviikolla. Sitä huippufiilistä on kuitenkin turha jäädä odottamaan tai jää lenkit paljon vähemmälle.

Viikon viimeisen lenkin juoksin lauantaina Raahessa, kun kyläiltiin siskoni luona. Aluksi  juoksu tuntui hieman tahmealta, mutta kilsojen kertyessä sujui koko ajan paremmin. Sain lenkille kaksi pyöräilijää mukaani ja varmaan sen vuoksi lenkki taittui reippaammin kuin pitkikset yleensä. Juoksu tuntui vauhdista huolimatta hyvältä ja voimia jäi vielä lenkin jälkeenkin. Puoleentoista tuntiin kertyi 16,34 kilsaa eli keskivauhti oli 5:33/km.


Etukäteen ajattelin, että kävisin tänään vielä juoksemassa pienen palauttelulenkin. Olo on kuitenkin ollut melko väsynyt reissusta kotiutumisen jälkeen, joten kevyt vaunuttelu sai tänään riittää. Huomenna voikin sitten aloittaa uuden viikon heti kunnon treenillä.

tiistai 11. huhtikuuta 2017

YLLÄTYS KYMPPI

Eilen lähdin juoksemaan rauhallista kymppiä. Tähän mennessä olen juossut peruskestävyyslenkit noin kuuden minuutin kilsavauhdilla, joten jotain sellaista tai hieman reippaampaa ajattelin tämänkin lenkin vauhdiksi. Heti alusta juoksu lähti kuitenkin kulkemaan reippaammin. Yritin välillä hidastaa vauhtia, mutta siitäkin huolimatta kilsavauhdit pyörivät koko lenkin ajan siinä viiden minuutin molemmin puolin. Kymppi taittuikin siis noin tunnin sijaan noin 50 minuuttiin! 


Etukäteen en olisi uskonut, että kymppi menisi vielä tuohon aikaan, mutta nyt se menikin ilman liikaa yrittämistä :) Toki tuntui siltä, että nyt juostaan eikä hölkätä, mutta hyvältä juoksu tuntui silti. Aika mahtava fiilis oli juoksun jälkeen eikä edes väsyttänyt yhtään. On kiva huomata, että kyllä se kunto sieltä tuntuu nousevan. 

Tällaiset yllättävän hyvin sujuvat juoksut vain lisäävät juoksuintoa ja saavat odottamaan seuraavaa lenkkiä :) Nyt kuitenkin odottelen seuraavaa lenkkiä torstaihin saakka, jolloin pitäisi päästä taas juoksemaan itsekseen. Tämä saa nyt jäädä viikon reippaimmaksi treeniksi ja torstaina koitan sitten juosta sen rauhallisen pk-lenkin.

sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

TREENIVIIKKO 14/2017

Jee, tälle viikolle mahtui neljä juoksukertaa :) Treenit aloitin maanantaina kahdeksan kilsan (6:27/km) vaunulenkillä. Tämä oli kivan leppoista menoa ja hyvä aloitus viikolle. Keskiviikkona juoksin puolestaan viikon reippaimman treenin. Ennen vauhtikestävyystreeniä on aina jokin ajatus millaisen treenin juoksisin, mutta jos juoksu ei jostain syystä kuljekaan tai sujuukin odotuksia paremmin muutan sitten treeniä sen mukaan. Edeltävän viikon reipas 5km+2x500m sujui kivasti, joten samantyylistä treeniä lähdin tekemään tälläkin kertaa. Vitonen tuntui nyt kuitenkin hieman rankemmalta kuin viime kerralla ja kaksi viimeistä kilsaa meni jo melko reippaasti, joten vedot jätin lopusta tekemättä. Vitosen keskivauhti oli 4:49/km ja kahden viimeisen kilsan keskivauhdit 4:42 ja 4:34/km. Verryttelyjen kanssa koko treenin pituus oli 7,6 kilsaa. Hyvä treeni kuitenkin, vaikka hieman suunnitelmia lyhyemmäksi jäikin. Torstaina palauttelin vaunujen ja koiran kanssa viiden kilsan hölkällä.


Viikon paras treeni oli tällä kertaa lauantain pitkä lenkki. Osallistuin Kolmen kylpylän kirmaisu juoksutahtumaan, jossa suurin osa juoksi noin kolmisenkymmentä kilometriä Siilinjärveltä Kuopioon. Itse en vielä lähtenyt noin pitkää matkaa yrittämään vaan sovin oman paluukyytini Päivärannan Cittarille. Juoksu sujui yllättävän hyvin ja edellisiin pitkiksiin verrattuna eilinen 18.8 kilsaa kertyi helposti. Lenkin keskivauhti 6:02/km tuntui rauhalliselta ja lopulta olisi tehnyt mieli juosta hieman pidempäänkin. Edellisiin pitkiksiin verrattuna pituutta kertyi nyt noin 3-4 kilsaa lisää ja illalla jalat tuntuivatkin hieman väsyneiltä. Tänään lepopäivä tuntuu kuitenkin palauttavan hyvin, joten huomenna juostaan taas. Parasta eilisessä lenkissä oli se, että pitkästä aikaa ei tarvinnut juosta yksin ja varmaan sen vuoksi juoksu sujuikin hyvin ja kilsoja kertyi kuin huomaamatta.

maanantai 3. huhtikuuta 2017

TREENIVIIKKO 13/2017

Viime viikolla aloitin juoksutreenit tiistaina. Lumi tosin sotki suunnitelmia eikä vaunujen kanssa juoksusta tullut oikein mitään. Yöllä ja aamulla oli tullut niin paljon lunta, että parin kilsan yrittämisen jälkeen piti luovuttaa ja kävellä kotiin. Tylsä juttu, mutta ainakin hyvän lämmittelyn sai pienelle lihaskuntotreenille.


Keskiviikkona juoksin vauhtikestävyystreenin ja jälleen tämä oli viikon treeneistä paras. Tällä kertaa juoksin ensin viisi kilsaa ja sen perään kaksi puolen kilsan vetoa. Vitosen juoksin niin, että kiristin hieman vauhtia aina kilsa kilsalta. Kilsojen vauhdit olivat 5:05/5:01/4:51/4:50/4:46/km. Tähän mennessä olin juossut vk-treeneissä vain vetoja, joten hieman vaikea oli arvioida, mikä vitoselle olisi oikea aloitusvauhti. Toki juoksu tuntui reippaalta, mutta ei liian kovalta joten vauhtikin taisi lopulta olla sopivaa. Vitosen jälkeen hölkkäilin pari minuuttia ja juoksin sitten vielä vedot. Vetojen vauhdit olivat 4:18 ja 4:29/km. Nämä jaksoi vielä ihan hyvin juosta vitosen jälkeen. Vauhdit vain näyttävät todellisuutta reippaammilta, koska molempien kohdalle osui laskua. Verryttelyjen kanssa koko treenin pituus oli 9.3 km. Parasta näissä reippaammissa treeneissä on se, että näissä tuntee oikeasti juoksevansa eikä meno ole vain sitä hidasta hölkkää. Näiden jälkeen olotila kropassakin on parempi kuin perus pk-lenkkien jälkeen.

Torstaina juoksin palauttelulenkkinä 6,7 kilsaa koiran ja vaunujen kanssa. Hieman edellisen päivän reippaampi treeni tuntui jaloissa, mutta kevyt juoksu tuntui ihan hyvältä.

Viikon pitkiksen juoksin lauantaina. Hieman nihkeää on näiden pitkiksien juoksu ollut viime viikkoina ja hieman samalta tuntui nytkin. Halusin kuitenkin saada puolitoista tuntia taas täyteen, joten päätin sen juosta, vaikka mistään juoksuflowsta ei ollut tietoakaan. Mittarin kanssa oli puolimatkan jälkeen ongelmia, joten tarkkaa lenkin pituutta en saanut, mutta todennäköisesti matkaa kertyi noin 15-16 kilsaa.

Ihan ok treeni viikko, mutta parempi siitä olisi tullut, jos olisin tuohon tiistaille saanut vielä kunnon lenkin tehtyä. Juoksun lisäksi tuli  taas vaunuteltua ja lihaskuntotreenejä tein hieman paremmin kuin edeltävinä viikkoina.

lauantai 1. huhtikuuta 2017

MAALISKUU 2017

Maaliskuun alussa asetin kuukauden juoksutavoitteeksi juosta vähintään kolme lenkkiä viikossa. Nämä kolme lenkkiä sain hyvin aina mahdutettua jokaiseen viikkoon ja neljän juoksun viikkojakin kertyi muutama. Aika usein piti kuitenkin juosta koiran ja vaunujen kanssa ja silloin lenkit jäävät aina hieman lyhyemmiksi kuin, jos pääsisin juoksemaan itsekseen.

Tavoitteena oli, että yksi viikon lenkeistä olisi aina pitkä ja yksi vauhtikestävyystreeni. Maaliskuun alkaessa pisin lenkkini tänä vuonna oli tunnin mittainen, mutta nyt sain kuun edetessä pidennettyä sen puoleentoista tuntiin. Alkukuusta nämä lenkit sujuivat vielä aika kivasti mutta nyt viimeisinä viikkoina pitkikset eivät enää ole olleet niitä suosikkilenkkejä. Aiemminkin tykkäsin eniten vauhtikestävyystreeneistä ja tälläkin hetkellä odotan niitä aina viikon treeneistä eniten. Maaliskuussa vauhdikkaammat treenit sisälsivät kilsan -ja puolenkilsan vetoja sekä yhden viiden kilsan lenkin. Kuvittelin, että näin alkuun reippaammat treenit olisivat vaikeampia, mutta pääosin nämä ovat sujuneet yllättävän hyvin. Pitkiksien pidentymiseen ja vauhtikestävyystreenien sujumiseen olen tyytyväinen ja eniten jäikin ehkä parannettavaa siihen viikon kolmanteen lenkkiin, joka jäi nyt usein hieman liian lyhyeksi.


Tavoitteena oli myös kuunnella omaa kroppaa ja treenailla oman jaksamiseen mukaan. Pari viimeistä viikkoa meillä on nukuttu hieman aiempaa huonommin ja tämä on tuntunut heti väsymyksenä. Joidenkin lenkkien jälkeen olenkin ihmetellyt sitä, miten sitä on jaksanut silti vetää hyvän treenin, vaikka yöllä olisikin heräillyt aiempaa useammin. Monesti lenkki on myös piristänyt ja olen ollut tyytyväinen, että olen jaksanut lähteä lenkille, vaikka olisikin väsyttänyt. Muutaman kerran kuitenkin siirsin lenkkiä seuraavaan päivään, kun en suunnitelmista huolimatta jaksanutkaan lähteä.

Kokonaisuudessaan hyvä kuukausi ja kuntokin on hieman mennyt eteenpäin helmikuuhun verrattuna. Jatkossa vaaditaan kuitenkin hieman enemmän suunnitelmallisuutta, jotta saisin välillä neljä lenkkiä mahdutettua viikkoon. Parempia lenkkejä saisin myös aikaiseksi jos useammin jättäisin vaunut ja/tai koiran ottamatta mukaan lenkille. Aina tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, joten pitää yrittää nauttia myös niistä lyhyemmistä pyrähdyksistä.