tiistai 30. toukokuuta 2017

TREENIVIIKKO 21/2017

Tällä kertaa otsikoksi sopisi paremmin Treenitön viikko, niin vähälle juoksut viime viikolla jäivät. Alkuviikon palauttelin lauantaisen polkujuoksukisan jäljiltä. Aiemmin olin ajatellut juosta maanantaina jo reippaamman treenin, ennen torstain kympin kisaa, mutta enpä arvannut miten tukkoon jalat polkukisasta menisivät. Hieman jo ehdin epäillä pääsisinkö torstain kisaan ollenkaan, mutta onneksi keskiviikkona jalat tuntuivat jo paremmilta. Noin vitosen lenkillä kävin keskiviikkona testaamassa, miltä juoksu tuntuu. Onneksi lihaskipuja ei enää ollut, joten päätin lähteä kisaan.

Torstaina juoksin siis kympin kisan, joka meni aikaan 45:16. Verryttelyä kertyi yhteensä noin nelisen kilsaa. Lisää kisasta voit lukea lisää täältä. Perjantaina palauttelin vaunulenkillä. Vaikka juoksut jäivät vähälle, tuli vaunulenkkejä kuitenkin tehtyä sunnuntaita lukuun ottamatta joka päivä.


Viikonlopulle olin suunnitellut kunnon lenkkejä, mutta tänne iskikin flunssa, ensin pojuun ja sitten minuun. Pe-la yö meni hyvin katkonaisilla unilla, joten lauantaina ei ollut energiaa eikä haluakaan pitkälle lenkille. Hieman kaipasin kuitenkin piristystä, joten noin vitosen kävin hölkkäämässä iltapäivillä. Sunnuntaina sitten oma olokin oli jo hieman flunssainen, joten siitä saakka täällä ollaan vietelty lepopäiviä. Jospa loppuviikolla juostaisiin taas.

perjantai 26. toukokuuta 2017

KYMPIN KISASSA

Eilen osallistuin Kallavesj-kymppi juoksutapahtumaan täällä Kuopiossa. Onni on muuten juoksutapahtumat kotikaupungissa, niin onnistuu osallistuminen näin vauva-aikanakin melko helposti. Kisassa juostiin sama vitonen kahdesti ja reitti kulki sekä asfaltilla että hiekkatiellä. Kuopiossa kun ollaan niin mäkiäkin oli, onneksi kuitenkin nousujen lisäksi myös alamäkeä. Isoin lasku oli heti kun lähdettiin Rauhalahdesta kohti Särkiniemeä ja nousu puolestaan, kun tultiin maaliin Rauhalahteen. Muutoin mäet olivat pieniä.

Viime viikolla juoksin polkukisan, jonka seurauksena jalat olivat seuraavat päivät melko kipeät. Valmistautuminen tähän kymppiin meni siis lähinnä vain palautellessa. Tiistaina jalat olivat vielä alamäissä ja portaissa kipeät, joten kisoihin osallistuminen alkoi epäilyttää. Keskiviikkona iltapäivällä kävin vasta kokeilemassa juoksua ja enää lihaskipua ei ollut, joten päätin lähteä kisaan. Tavoiteaikaa en asettanut, koska hieman epäilin juoksun sujuvuutta jalkojen vuoksi. Toiveissa oli kuitenkin juosta kisa VK2 alueella eli keskivauhti 4:25-4:40/km.

Kisa oli rankka, heti alun isommassa alamäessä ihmettelin, miten voin jo nyt olla näin hengästynyt. Tässä vaiheessa jo arvasin, että matka ei tule olemaan helppo. Näin äkkiseltään aurinkoinen keli myös tuntui ajoittain jopa kuumalta. Vaikeinta oli kuuden-seitsemän kilsan kohdalla. Tuntui, että vauhti hiipuu ja mietin jaksankohan edes maaliin saakka. Kahdeksan kilsan kohdalla kuitenkin tsemppasin, että ihan kuin treeneissä, enää viimeinen kahden kilsan veto jäljellä. Tässä vaiheessa juoksu tuntuikin hetken hieman paremmalta ja sain jopa hieman nostettua vauhtia. Yhdeksän kilsan kohdalla kuitenkin tuntui taas, että vauhti hiipuisi ja olin aika poikki. Tässä vaiheessa ei helpottanut se, että tiesi edessä olevan vielä nousun maalia kohti. Jostain löytyi kuitenkin vielä voimia pieneen loppukiriin ja viimeinen kilsa meni ylämäestä huolimatta 4:22/km vauhdilla. Maalissa olin lopulta ajassa 45:16 eli koko kisan keskivauhti oli 4:31/Km. Sijoitus naisten yleisessä sarjassa tällä kertaa 10/32. Kilsavauhdit vaihtelivat välillä 4:07-4:45/km reitin mäkisyyden mukaan. Keskisyke oli 182 ja maksimisyke vikalla kilsalla 195!


Olipahan kisa! Vaikka rankkaa olikin, niin onneksi tuli osallistuttua ja taisteltua taas maaliin saakka. Tasotestien perusteella kympin aika-arvio oli 44-46 minuuttia, joten ihan tämän hetken kunnon mukainen tuo aikakin oli. Ehkä jopa positiivinen yllätys ottaen päivän juoksufiiliksen huomioon. Enkä kyllä olisi neljä kuukautta sitten uskonut, kun raskauden jälkeen aloitin taas juoksemaan, että tässä vaiheessa pääsisin jo lähelle 45 minuuttia. Vaikka oli vaikeaa ja tuntui, ettei kiristämisen varaa nyt ollut yhtään, niin pitää tuo 45 minuuttia yrittää vielä jossain vaiheessa rikkoa :) Niin ja kymppejä en ole aikaisemmin montaa juossutkaan, joten ennätys tämä oli myös.

tiistai 23. toukokuuta 2017

TREENIVIIKKO 20/2017

Viime viikon starttasin maanantaina vauhtitreenillä. Suunnitelmissa oli tehdä hieman kovempi treeni, mutta tällä kertaa juoksu ei sujunut niin hyvin kuin viime viikkoina. Juoksin lopulta kaksi kahden kilsan vetoa ja niiden jälkeen kaksi kilsan vetoa. Kahden kilsan vedot VK 1 alueella molemmat 4:43/km ja kilsat VK 2 alueella 4:34 ja 4:31/km. Treenin alkuun ja loppuun verkkailin noin kilsat ja vetojen välissä palauttelin parin minuutin hölkällä. Hirveä yllätys ei ollut ettei juoksu nyt kulkenut kovin hyvin, koska olo ei ollut ihan paras ennen lenkille lähtöä. Mietin jättäisinkö treenin väliin, mutta päätin kuitenkin kokeilla, koska usein juoksu on sujunut yllättävän hyvin, vaikka lähtiessä on väsyttänytkin. Väsymyksen piikkiin laitan siis tämän hieman huonomman juoksupäivän, jospa ensi kerralla vauhtitreenikin sujuisi taas paremmin.

Tiistaina ja torstaina juoksun vaunujen kanssa. Tiistaina kuusi kilsaa ja torstaina 7,7 km. Torstaina oli tarkoitus juosta ilman vaunuja hieman parempi lenkki, mutta tällä kertaa se ei onnistunut, joten lähdin juoksemaan vaunujen kanssa pojun iltapäiväpäikkäreiden aikaan.


Perjantaina säästelin jalkoja lauantain kisaa varten. Lauantaina juoksin siis ensimmäisen polkujuoksukisani, lisää voit lukea täältä. Etukäteen ajattelin, että kävisin sunnuntaina juoksemassa palauttelulenkin ja maanantaina jo reippaamman treenin, mutta jalat menivätkin kisasta niin tukkoon, että en juossut vielä tänäänkään. Kun lauantaina kisan jälkeen ilmoittauduin torstain kympin kisaan, en kyllä arvannut, että jalat ihan tähän kuntoon menisivät. Nyt en olekaan enää varma osallistunko kisaan, pitänee tunnustella taas huomenna missä kunnossa jalat ovat. Kisan voisi toki ottaa ihan vauhtitreenin kannalta, mutta ainakaan vielä tänään en olisi kyennyt siihenkään. 

Ma: VK1: 2x2km (4:43/km) + VK2: 2x1km (4:34 ja 4:31/km) + verkat 2km
Ti: Vaunuhölkkä 6 km
To: Vaunuhölkkä 7,7 km
La: Polkujuoksukisa Puijon polut 7 km 46:54, KS 180, 6:40/km + hieman verkkaa

sunnuntai 21. toukokuuta 2017

POLKUJUOKSUKISOISSA

Eilen juoksin Puijon polut tapahtumassa ensimmäisen polkujuoksukisani, matkana seitsemän kilsaa. Tarjolla oli myös puolikas, mutta minulle riitti tällä kertaa hyvin yksikin kierros. Tällä hetkellä kropassa tuntuu, että jotain on eilen tullut tehtyä :)

Reitistä en oikeastaan tiennyt etukäteen kuin sen, että se päättyy lasketturinteen kipuamiseen. Toki Puijolla kun juostaan niin mäkiä uskalsin odottaa. Ja kyllähän niitä mäkiä riittikin. Onneksi laskuakin oli, koska huh huh niitä nousuja! Heti ensimmäisessä pitkässä nousussa olisi melkein tehnyt mieli heittää kävelyksi, mutta tsemppasin vielä, kun kisassa kerta oltiin. Polut olivat vielä osittain jäässä ja järjestäjän suosituksesta juoksinkin nastoilla. Paljon oli myös juurakkoa ja kiviä, joten paljon en ehtinyt maisemia ihailemaan, kun piti keskittyä siihen mihin astuu. Kävi kuitenkin mielessä, että reitti olisi varmasti kiva treenireitti, kun nousut malttaisi kävellä ja muutenkin hieman katsella ympärilleen.

Vaikka reitti ei helppo ollutkaan, niin lopulta tuntui, että kisa meni nopeasti. Ehkä se siksi tuntui menevän nopeasti, koska osasta matkasta en muista mitään. Ehkäpä metsä teki siis tehtävänsä ja olen ollut ajattelematta mitään :) Reilun kahden, neljän ja kuuden kilsan jälkeen muistan kuitenkin vilkaisseeni kelloa ja yllätyin aina, että oltiinkin jo niin pitkällä. Koko matkan juoksin yhden naiskaksikon takana ja yritin, että en jäisi heistä liikaa. Olen pitänyt itseäni aina huonona ylämäissä, mutta tällä kertaa jäin edessä olevista muuten, mutta ylämäissä sain aina matkaa kurottua kiinni. Lopulta kun lasketturinteen nousu koitti, pääsin vielä edessä juoksevien ohitse. Tuota nousua ei tosin kyllä enää juostu, vaan yritettiin vain kivuta maaliin. Maalissa olin ajassa 46:54. Kisan keskisyke oli 180 ja maksimi 192. Sijoitus 9/33 oli kiva yllätys, koska jotenkin luulin koko ajan juoksevani viimeisten joukossa. Ei minusta ehkä polkujuoksijaa tullut vieläkään, mutta kivaa vaihtelua tämä oli asfaltilla juostaviin kisoihin.


Vaikka viimeinen nousu voimille kävikin, niin pian maaliin tulon jälkeen olo olikin taas ihan freesi. Tällä hetkellä ei kuitenkaan enää ihan niin kepeä, koska jalat ovat aika tukossa. Kävin äsken pienellä vaunulenkillä ja eilinen juoksu tuntuu nyt ihan nilkkoja myöten. Ensi torstaina olisi tarkoitus juosta kympin kisa, joten nyt vain toivotaan pikaista palautumista.

keskiviikko 17. toukokuuta 2017

VAUHTITREENIT

@saanahein pyynnöstä nyt hieman juttua vauhtikestävyystreeneistä. Tänä vuonna aloitin juoksemaan raskauden jälkeen tammikuun lopulla ja ensimmäisiä vauhtitreenejä testasin helmikuun lopussa. Aluksi tunnustelin reippaampia treenejä vain lyhyillä spurteilla, mutta pikku hiljaa olen kasvattanut nyt näidenkin treenien pituuksia. Kun helmikuussa aloitin, niin jo huhtikuussa tuntui, että reippaammat treenit alkavat sujua paremmin ja ettei se vauhti kokonaan raskauden aikana ollutkaan kadonnut.

Parin viikon takaisten laktaattitestien perusteella vk-vauhtini ovat VK1: 4:55-4:40 ja VK2 4:40-4:25. VK1 alue on suurinpiirtein puolikkaan kisavauhtia ja VK2 alue kympin kisavauhtia. VK1 alueella juoksen yleensä 5-10 kilsan lenkkejä ja VK2 alueelle painottuvat vedot; yleensä kilsan tai kahden mittaisina. Melko usein tulee juostua näiden yhdistelmiä eli ensin esim. VK1 alueella viisi-kahdeksan kilsaa ja siihen päälle kilsan vetoja VK2 alueella. Tänä vuonna en ole vielä ollut kovin suunnitelmallinen näiden treenien suhteen vaan olen aina päivän fiiliksen mukaan muokannut treeniä sen mukaan miten juoksu on sujunut. Entiseen verrattuna treenit ovat myös olleet vielä hieman lyhyempiä, mutta tarkoitus on kevään mittaan pidentää näitäkin, jos vain jaksamista riittää. Toiveissa olisi myös, että välillä voisin juosta, niin kuin aiemmin oli tapana, viikossa yhden vauhtitreenin sijaan kaksi. Reippaammat treenit kuitenkin vaativat enemmän aikaa palautumiseen ja myös enemmän järjestelyä, jotta pääsen juoksemaan ilman vaunuja ja koiraa. Näin alkuun tuo yksi reippaampi treeni viikossa on siis ollut kaikin puolin helpommin toteutettavissa. Maksimikestävyysvetoja en tänä vuonna ole vielä juossut, mutta niitähän on hyvä yhdistää näihin vk-treeneihin myös. Esimerkiksi vk-vetojen jälkeen vielä muutama mk veto puolen kilsan/kilsan mittaisena.


Näiden treenien suhteenhan on oikeastaan vain mielikuvitus rajana. Yleensä juoksen nämä kuitenkin siis niin, että lyhyemmät treenit kovempaa ja pidemmät hitaammin.  Täältä, parisen vuotta vanhasta jutusta, löydät linkkejä erilaisiin vauhtitreeneihin. Ihan hyvä on nyt itsekin vähän katsoa mallia miten olen aiemmin juossut etten tyydy aina vain tekemään samanlaisia treenejä.

Yksi esimerkki on vielä tämä: VK1 2km + VK2 2km + MK 1km ja koko homma kahdesti. Tätä lähdin maanantaina juoksemaan, mutta oli huono juoksupäivä, joten ihan suunnitelmien mukaan ei sitten mentykään. Vaikka vauhtitreenit ovatkin suosikkejani, niin aina ne ei siis suju täälläkään.

sunnuntai 14. toukokuuta 2017

TREENIVIIKKO 19/2017

Tällä viikolla päätreenit eli vauhtikestävyys ja pitkä lenkki sujuivat melko kivasti. Vauhtitreenin juoksin keskiviikkona ja tällä kertaa kahdeksan kilsan lenkkinä. Ensimmäiset kilsat olivat hieman tahmeita, mutta sen jälkeen alkoi sujua paremmin. Lopulta lenkki taittui melko rennosti vauhdilla 4:44/km. Treenin alkuun ja loppuun hölkkäilin kilsat. Pitkän lenkin juoksin eilen ja se sujui hieman samalla tavalla kuin vauhtitreeni eli parani loppua kohden. Ensimmäisten 12 kilsan keskivauhdit olivat 5:30-5:43/km, mutta sen jälkeen vauhti alkoi itsestään kiihtymään. Samalla juoksu alkoi kulkemaan paljon paremmin ja juoksufiiliskin oli paljon parempi kuin rauhallisemmalla vauhdilla. Koko lenkille tuli mittaa 20 kilsaa ja viimeisten kahdeksan kilsan keskivauhdit olivat 4:52-5:18/km. Tämä oli pisin lenkki tänä vuonna ja yllättävän hyvin se sujui, vaikka viimeisillä kilsoilla jo hieman jaloissa tuntuikin. Koko lenkin keskivauhti oli 5:25/km.

Lisäksi juoksin tällä viikolla kaksi hölkkälenkkiä koiran ja vaunujen kanssa. Näille tiistain ja perjantain lenkeille kertyi molemmille mittaa 7,5 kilsaa, vaikka eri reittejä juostiinkin.

Juoksut:
Ti: Vaunuhölkkä 7,5 km
Ke: VK1: 8km, 38 min, 4:44/km, KS 169 + verkat 2x1km
Pe: Vaunuhölkkä 7,5 km
La: PK pitkä 20 km, 1:49, 5:25/km

maanantai 8. toukokuuta 2017

TREENIVIIKKO 18/2017

Viime viikolla aloitin treenit tiistaina vaunuhölkällä. Juoksu oli kevyttä ja olisi tehnyt mieli juosta hieman pidempäänkin, mutta koira oli hieman perästä vedettävä, joten lenkki jäi tällä kertaa kuuteen kilsaan.

Keskiviikkona halusin juosta vauhtitreenin, mutta tein sen hieman kevennettynä, koska testit olivat edessä perjantaina. Alku- ja loppuverkkana juoksin kilsat ja siinä välissä viisi kilsaa 4:49/km vauhdilla. Hieman tavallista myöhemmin pääsin lähtemään lenkille ja meinasi väsyttääkin, mutta siihen nähden juoksu sujui ihan hyvin.


Torstaina pidin lepopäivän ja perjantaina juoksin siis testit. Testissä kilsoja kertyi hieman vajaat kuusi ja sen jälkeen juoksin vielä kotiin 12 kilsan lenkin. Testit jaksoin juosta hyvin, mutta kotimatkalla meinasi voimat loppua. Ehkä ei ollut paras idea tehdä tuota lenkkiä testien jälkeen, mutta ajattelin ottaa kaiken irti ajasta, kun vauvalla oli hoitaja. Loppupäivän kroppa tuntui väsyneeltä, joten lauantaina päätin pitää lepopäivän. Lisää perjantain testeistä voit lukea täältä. Koska testien perusteella pk-alue oli hyvässä kunnossa, voisin testata miltä tuntuu, jos korvaisin yhden pk-lenkin vk-treenillä eli juoksisinkin niitä viikossa yhden sijaan kaksi. Toinen vaihtoehto voisi olla juosta pk/vk yhdistelmätreenejä, joita en ole tänä vuonna vielä juossutkaan. Vaikka kunto näyttäisi riittävän useampaan kovempaan treeniin, tarvitsen vielä palautumiseen kuitenkin enemmän aikaa kuin ennen raskautta. Kovien treenien jälkeen juoksu tuntuu lihaksissa ja vielä jalat eivät ilmeisesti ole tottuneet juoksun aiheuttamaan iskutukseen. Usein kovempien treenien jälkeen tarvitsen päivän tai pari lepoon/kevyeen treeniin.

Koska perjantaina kilsoja kertyi pitkiksen verran en lähtenyt sunnuntain enää juoksemaan pitkää lenkkiä. Sen sijaan, testituloksista innostuneena, juoksin tunnin hieman reippaampaa pk-vauhtia. Mihinkään tiettyyn vauhtiin en pyrkinyt, vaan annoin mennä sitä vauhtia mikä tuntui hyvältä. Tuntiin kilsoja kertyi 11,7 keskivauhdilla 5:08/km.

sunnuntai 7. toukokuuta 2017

LAKTAATTITESTEISTÄ HYVÄT TULOKSET

Perjantaina kävin juoksemassa Vänärillä laktaattitestit. Vuodesta 2012 lähtien olen juossut aina yhdet testit vuodessa, jotta olen saanut tiedon kunnosta sekä oikeista treenivauhdeista -ja sykkeistä. Toki ilman näitä testituloksiakin voisi juoksennella, mutta minua kaikki kuntoon liittyvät tulokset ovat aina kiinnostaneet. Omassa harjoittelussani koen myös aika olennaisena sen, että tiedän vauhdit joilla kehitän esimerkiksi peruskestävyyttä ja vauhtikestävyyttä. Tällä kertaa kiinnosti lisäksi myös se, miten raskaus oli vaikuttanut kuntoon.

Juostiin taas viisi "vetoa", jonka jälkeen mitattiin sykkeet ja laktaatit. Neljä ensimmäistä vetoa juostiin kentällä kolmena täytenä kierroksena eli niiden pituus oli noin 1,2 kilsaa, viimeinen veto sitten tasan kilsan mittaisena. Kolme ensimmäistä meni helposti ja näissä vauhdit, loppusykkeet ja laktaatit olivat 1: 6:16/km, 148, 0.9, 2: 5:43/km, 153, 0,8, 3: 5:00/km, 171, 1,4. Nämä vauhdit eivät siis hirveästi rasita eikä maitohappoa juuri kerry. Viides veto juostiin jo reippaammin ja 4:25/km vauhti kävi jo hieman voimille. Syke oli 182, mutta laktaatti vielä ilahduttavan alhainen 3.1. Viimeisellä kilsalla ei pyritty enää tiettyyn vauhtiin vaan juoksin sitä vauhtia mitä pääsin. Keskivauhti oli 3:53/km, syke lopussa 191 ja laktaatit 6,2. Muilla vedoilla oli juoksuseuraa, mutta tämän viimeisen juoksin yksin. Juuri tuolle kovimmalle olisi hyvä saada kirittäjä niin saisi itsestään ainakin kaikki irti. Ihan hyvä vauhti tuo kuitenkin oli ja kävi kyllä jo voimillekin.

Päivitetyt treenivauhdit -ja sykkeet:
  • PK 5:30-4:55, 155-170
  • VK1 4:55-4:40, 170-176
  • VK2 4:40-4:25, 176-182
  • MK 4:25-4:02, 182-190


Toki kunto on arjessa ja treeneissäkin jo tuntunut hyvältä, mutta yllättävän hyvät nämä tulokset kuitenkin olivat. Testien perusteella kunto on melkein sama kuin viime vuoden testeissä! En kyllä ymmärrä miten tämä on mahdollista :) Lisää viime vuoden tuloksista voit lukea täältä. Eniten ehkä yllätti tuo peruskestävyyden alue, että ihan noinkin reippaasti sitä voisi taas juosta. Toki reilun vuoden ajan treenit ovat painottuneet peruskestävyyteen ja se on nyt vahvuus, mutta en kuitenkaan uskonut, että kunto pysyisi raskauden aikana ja seurauksena tuolla tasolla. Ei ole siis ilmeisesti ihan hukkaan menneet ne kävelylenkitkään, joita odottaessa ja nykyäänkin lepopäivinä tulee tehtyä.

tiistai 2. toukokuuta 2017

TREENIVIIKKO 17/2017

Viime viikolla kävin juoksemassa kolme kertaa. Viikko sisälsi useamman tavallista huonommin nukutun yön, joten useammin en juoksemaan edes yrittänyt. Joka päivä tuli kuitenkin ulkoiltua ja muutamana päivänä jumpattuakin, joten ihan hyvä viikosta kuitenkin tuli.

Maanantaina lähdin lenkille sillä fiiliksellä, että jos kulkee niin voisin juosta pitkiksen. Jalat olivat kuitenkin yllättävän tukkoiset eikä juoksu oikein kulkenut, joten pitkä lenkki oli hyvä jättää viikonlopulle. Ehkä lauantain kisa painoi vielä jaloissa tai sitten ei vain muuten ollut paras juoksupäivä. Päivän lenkin pituus oli 11,5 kilsaa (5:41/km)


Keskiviikkona juoksin vauhtikestävyystreenin ja jälleen tämä oli viikon treeneistä paras. Treeni oli tällä kertaa 5km+3x1km. Vitonen oli ajatuksena juosta noin 5min/km vauhdilla, mutta se menikin helposti aikaan 4:46/km. Koska vitonen meni niin helposti, lyhensin kilsojen hölkkäpalautukset kahdesta minuutista minuuttiin. Kilsat menivät aikaan 4:32/4:32/4:27/km. Koko treeni sujui siis yllättävän hyvin ja vauhdikkaammin kuin etukäteen ajattelin. Toki etenkin viimeisessä vedossa piti jo tsempatakin kun vedin sitä räntäsateessa vastatuuleen, mutta hyvä fiilis treenistä kuitenkin jäi. Verryttelyjen kanssa mittaa kertyi 10.5 km. Vauhdikkaampien treenien jälkeen tarvitsee usein lepopäivän tai vain kevyen palautteluhölkän, tälläkin kertaa takareidet olivat torstaina hieman tukkoiset.

Lauantaina juoksin viikon viimeisimpänä lenkkinä pitkiksen (16,2 km, 5:43/km). Tämä oli ihan ok juoksu, mutta ei näissä peruskestävyystreeneissä vain ole sitä samaa fiilistä kuin vauhtikestävyystreeneissä. Pitää yrittää tällä viikolla testata esim. kiihtyvää pk-lenkkiä, jospa saisin sillä lisää mielekkyyttä näihin rauhallisempiin lenkkeihin.