sunnuntai 7. toukokuuta 2017

LAKTAATTITESTEISTÄ HYVÄT TULOKSET

Perjantaina kävin juoksemassa Vänärillä laktaattitestit. Vuodesta 2012 lähtien olen juossut aina yhdet testit vuodessa, jotta olen saanut tiedon kunnosta sekä oikeista treenivauhdeista -ja sykkeistä. Toki ilman näitä testituloksiakin voisi juoksennella, mutta minua kaikki kuntoon liittyvät tulokset ovat aina kiinnostaneet. Omassa harjoittelussani koen myös aika olennaisena sen, että tiedän vauhdit joilla kehitän esimerkiksi peruskestävyyttä ja vauhtikestävyyttä. Tällä kertaa kiinnosti lisäksi myös se, miten raskaus oli vaikuttanut kuntoon.

Juostiin taas viisi "vetoa", jonka jälkeen mitattiin sykkeet ja laktaatit. Neljä ensimmäistä vetoa juostiin kentällä kolmena täytenä kierroksena eli niiden pituus oli noin 1,2 kilsaa, viimeinen veto sitten tasan kilsan mittaisena. Kolme ensimmäistä meni helposti ja näissä vauhdit, loppusykkeet ja laktaatit olivat 1: 6:16/km, 148, 0.9, 2: 5:43/km, 153, 0,8, 3: 5:00/km, 171, 1,4. Nämä vauhdit eivät siis hirveästi rasita eikä maitohappoa juuri kerry. Viides veto juostiin jo reippaammin ja 4:25/km vauhti kävi jo hieman voimille. Syke oli 182, mutta laktaatti vielä ilahduttavan alhainen 3.1. Viimeisellä kilsalla ei pyritty enää tiettyyn vauhtiin vaan juoksin sitä vauhtia mitä pääsin. Keskivauhti oli 3:53/km, syke lopussa 191 ja laktaatit 6,2. Muilla vedoilla oli juoksuseuraa, mutta tämän viimeisen juoksin yksin. Juuri tuolle kovimmalle olisi hyvä saada kirittäjä niin saisi itsestään ainakin kaikki irti. Ihan hyvä vauhti tuo kuitenkin oli ja kävi kyllä jo voimillekin.

Päivitetyt treenivauhdit -ja sykkeet:
  • PK 5:30-4:55, 155-170
  • VK1 4:55-4:40, 170-176
  • VK2 4:40-4:25, 176-182
  • MK 4:25-4:02, 182-190


Toki kunto on arjessa ja treeneissäkin jo tuntunut hyvältä, mutta yllättävän hyvät nämä tulokset kuitenkin olivat. Testien perusteella kunto on melkein sama kuin viime vuoden testeissä! En kyllä ymmärrä miten tämä on mahdollista :) Lisää viime vuoden tuloksista voit lukea täältä. Eniten ehkä yllätti tuo peruskestävyyden alue, että ihan noinkin reippaasti sitä voisi taas juosta. Toki reilun vuoden ajan treenit ovat painottuneet peruskestävyyteen ja se on nyt vahvuus, mutta en kuitenkaan uskonut, että kunto pysyisi raskauden aikana ja seurauksena tuolla tasolla. Ei ole siis ilmeisesti ihan hukkaan menneet ne kävelylenkitkään, joita odottaessa ja nykyäänkin lepopäivinä tulee tehtyä.

11 kommenttia:

  1. Täytyy kyllä sanoa, että käsittämättömän kovat vauhdit ja korkea syke pk-alueella :) miten tuon pk-alueen saa noin laajaksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tosiaan itseänikin tuo pk-alue hieman yllätti. Sykkeet ei niinkään, koska ne on aina olleet minulla korkeat, mutta nuo vauhdit. Juoksen aika monipuolisesti eri vauhdeilla, ehkä sen vuoksi tuo pk-aluekin on noin laaja.

      Poista
  2. Ja vielä, kun en tunne sinua entuudestaan, niin onko sinulla kestävyysurheilutaustaa? Se ehkä vähän selittäisi... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Korista olen aikoinaan pelannut kymmenisen vuotta, mutta sen jälkeen pääosin lenkkeillyt. Viimeiset viitisen vuotta olen juossut hieman enemmän ja tavoitteellisemmin. Liikkunut olen oikeastaan aina, ehkä sen vuoksi peruskunto on sillä mallilla ettei se heti tipukaaan, vaikka tulee taukoa tai vähemmän/kevyempää liikkumista niinkuin nyt odottaessa ja raskauden jälkeen.

      Tsemppiä sinulle kevään lenkeille :)

      Poista
    2. Samoin sinulle, keveitä askeleita :)

      Poista
  3. Kiitos tästä! Olet ilmielävä todiste siitä, että kenenkään ei pidä uskoa netin juoksukeskusteluissa annettuja ohjeita sykkeistä. Useimmiten taitaa olla niin että pk-lenkin ohjeeksi annetaan 130-140 sykkeet. Sinä olet esimerkki siitä että sykerajat ovat yksilölliset eikä niitä voi yleistää.

    En ole koskaan käynyt laktaattitestissä, ehkä olisi syytä. 157 tuntuu hengästymisen rajalta, siksi olen mennyt pk-lenkit niin että tavoitekeskisyke on alle 155. Juoksuvedoissa syke on oikeastaan aina yli 170, mutta saan myös maksimeita tasolle 184 tunteella että menen rennon kovaa enkä läheskään täysiä. Silti, olisi syytä mennä hakemaan ihan todistetut rajat eikä liikkua mutu-tuntumalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin, sykkeet ovat hyvin yksilöllisiä. Jos minä luottaisin noihin yleisiin ohjeisiin, joutuisin varmaan tekemään lenkit kävellen :)
      Testejä suosittelen; helpottavat treenaamista ja niiden avulla on kiva seurata kunnon kehittymistäkin.

      Hyviä lenkkejä :)

      Poista
  4. Tasotestistä saa kyllä todella hyvää tietoa omista sykealueista! Minä treenasin pitkään niin, että pk-lenkit yritin juosta alle 133:n sykkeillä. Tasotestistä sitten selvisi, että pk-alue ulottuukin 150:een saakka ja että kehittäviä lenkkejä pitäisi juosta alueella 135-150.
    Vauhtisi kuulostavat tosi hyviltä! :) Mahtavaa, että olet pystynyt säilyttämään kuntosi hienolla tasolla myös vauvaelämän aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin todennäköisesti, korkeiden sykkeiden vuoksi, juoksisin lenkit liian hitaasti, jos en olisi koskaan testeissä käynyt. Joten kyllä niistä kehittymisessä on ollut apua.

      Poista
  5. Jäätävän kova pk-alue! :O Siis sekä vauhdit että sykkeet. Tuo on kyllä huimaa, miten "vähällä" kunto säilyy tai palautuu ennalleen. Vauvan odottaminen ja synnytys ei kuitenkaan ole pikkujuttu. Oot mahtavassa kunnossa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Samaa minäkin ihmettelin, että miten äkkiä ja miten "vähällä" aiempaan verrattuna kunto on lähtenyt palautumaan. Tästä sai taas lisää tsemppiä treeneihin :)

      Poista