keskiviikko 17. toukokuuta 2017

VAUHTITREENIT

@saanahein pyynnöstä nyt hieman juttua vauhtikestävyystreeneistä. Tänä vuonna aloitin juoksemaan raskauden jälkeen tammikuun lopulla ja ensimmäisiä vauhtitreenejä testasin helmikuun lopussa. Aluksi tunnustelin reippaampia treenejä vain lyhyillä spurteilla, mutta pikku hiljaa olen kasvattanut nyt näidenkin treenien pituuksia. Kun helmikuussa aloitin, niin jo huhtikuussa tuntui, että reippaammat treenit alkavat sujua paremmin ja ettei se vauhti kokonaan raskauden aikana ollutkaan kadonnut.

Parin viikon takaisten laktaattitestien perusteella vk-vauhtini ovat VK1: 4:55-4:40 ja VK2 4:40-4:25. VK1 alue on suurinpiirtein puolikkaan kisavauhtia ja VK2 alue kympin kisavauhtia. VK1 alueella juoksen yleensä 5-10 kilsan lenkkejä ja VK2 alueelle painottuvat vedot; yleensä kilsan tai kahden mittaisina. Melko usein tulee juostua näiden yhdistelmiä eli ensin esim. VK1 alueella viisi-kahdeksan kilsaa ja siihen päälle kilsan vetoja VK2 alueella. Tänä vuonna en ole vielä ollut kovin suunnitelmallinen näiden treenien suhteen vaan olen aina päivän fiiliksen mukaan muokannut treeniä sen mukaan miten juoksu on sujunut. Entiseen verrattuna treenit ovat myös olleet vielä hieman lyhyempiä, mutta tarkoitus on kevään mittaan pidentää näitäkin, jos vain jaksamista riittää. Toiveissa olisi myös, että välillä voisin juosta, niin kuin aiemmin oli tapana, viikossa yhden vauhtitreenin sijaan kaksi. Reippaammat treenit kuitenkin vaativat enemmän aikaa palautumiseen ja myös enemmän järjestelyä, jotta pääsen juoksemaan ilman vaunuja ja koiraa. Näin alkuun tuo yksi reippaampi treeni viikossa on siis ollut kaikin puolin helpommin toteutettavissa. Maksimikestävyysvetoja en tänä vuonna ole vielä juossut, mutta niitähän on hyvä yhdistää näihin vk-treeneihin myös. Esimerkiksi vk-vetojen jälkeen vielä muutama mk veto puolen kilsan/kilsan mittaisena.


Näiden treenien suhteenhan on oikeastaan vain mielikuvitus rajana. Yleensä juoksen nämä kuitenkin siis niin, että lyhyemmät treenit kovempaa ja pidemmät hitaammin.  Täältä, parisen vuotta vanhasta jutusta, löydät linkkejä erilaisiin vauhtitreeneihin. Ihan hyvä on nyt itsekin vähän katsoa mallia miten olen aiemmin juossut etten tyydy aina vain tekemään samanlaisia treenejä.

Yksi esimerkki on vielä tämä: VK1 2km + VK2 2km + MK 1km ja koko homma kahdesti. Tätä lähdin maanantaina juoksemaan, mutta oli huono juoksupäivä, joten ihan suunnitelmien mukaan ei sitten mentykään. Vaikka vauhtitreenit ovatkin suosikkejani, niin aina ne ei siis suju täälläkään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti