perjantai 30. kesäkuuta 2017

1-6/2017

Niin se on puolet vierähtänyt tästäkin vuodesta, joten tässäpä pieni katsaus siihen miten on mennyt. Erilainenhan tämä vuosi on ollut, kun juoksutaukoa oli raskauden takia alla joitakin kuukausia. Päällimmäisenä on kuitenkin fiilis, että kroppa on palautunut/palautuu hyvin ja juoksukin lähti sujumaan yllättävän hyvin.

Alkuvuodesta vauva oli vielä hyvin pieni ja vasta mietin sitä, mitenkähän juoksu lähtee tauon jälkeen sujumaan ja miten sitä ylipäätään edes jaksaa yövalvomisten jälkeen treenata. Tammikuun lopun jälkitarkastukseen asti olin juoksematta, mutta sen jälkeen aloitin pikku hiljaa palailla juoksun pariin. Edelleen muistan ensimmäisen lenkin, kun ihmettelin että kulkikin yllättävän hyvin :) Silloin juoksin koiran kanssa puolituntia ja kilsoja kertyi neljä. Tammikuussa pisin lenkki oli 6,5 kilsaa.


Helmikuussa juoksin lenkit useimmiten vaunujen ja/tai koiran kanssa. Pidensin lenkkejä pikku hiljaa ja kuukauden pisin lenkki oli kymmenen kilsaa. Loppukuusta testasin myös ensimmäisiä vetoja ja juoksin silloin koiran kanssa viisi kahden minuutin vetoa. Paljon tuli ulkoiltua, jos ei juosten niin sitten kävellen.


Maaliskuussa vauhtikestävyystreenit kiinnostivat eniten ja venytin vedot kilsan mittaisiksi. Kuukauden pisin lenkki oli puolestaan 15,27 kilsaa. Viikot sisälsivät aina kolme tai neljä juoksulenkkiä ja kunto tuntui helmikuuta paremmalta. Jonkin verran taisi väsymys painaa, mutta hyvin sain kuitenkin treenattua, vaikka välillä "ylimääräisiä" lepopäiviä tulikin pidettyä.

Huhtikuussa kävin Maaningalla juoksemassa vitosen kisan ja tämä oli siis ensimmäisen kisani raskauden jälkeen. Juoksu sujui yllättävän hyvin ja aikaan en voinut olla kuin tyytyväinen,  lue lisää täältä. Pitkis pidentyi huhtikuussa 18,8 kilsaan, kun osallistuin Kolmen kylpylän kirmaisu juoksutapahtumaan.


Toukokuussa kävin laktaattitesteissä päivittämässä treenivauhdit. Tulokset yllättivät positiivisesti ja sain taas lisää tsemppiä treeneihin. Toukokuussa juoksin myös kahdet kisat. Ensin Puijolla ensimmäisen polkujuoksukisani ja sitten seuraavalla viikolla kympin kisan. Molemmat kisat olivat rankkoja, mutta aikoihin olin kuitenkin tyytyväinen. Pitkis pidentyi toukokuussa 20 kilsaan.

Touko-kesäkuussa vaunulenkkejä helpotti se, että juostiin juoksurattailla ilman vaunukoppaa. Meno oli paljon kevyempää ja siten lenkitkin hieman pidentyivät. Samoihin aikoihin poju alkoi nukkua yöt heräämättä syömään, mikä tarkoitti minulle parempia unia ja siten parempaa jaksamista. Aamulenkkejä teinkin kesäkuussa aiempaa enemmän, koska niihin riitti taas jaksamista. Kesäkuussa juoksin ensimmäisen pitkiksen vaunujen kanssa ja kävin 4,3 kilsan kisassa. Hieman takkuinen kisa oli, mutta oli kyllä lämmin päiväkin. Kesäkuussa pitkis ei pidentynyt aiempiin kuukausiin verrattuna, mutta vauhti kasvoi. Viimeinen pitkä lenkki (19 km) meni 5:14 vauhdilla. Enimmäkseen tuli juostua hyviä lenkkejä, mutta aina ei kuitenkaan kulkenut. Etenkin vauhtikestävyystreenit ovat viime viikkoina tuntuneet rankemmilta kuin aiemmin.


Olipa kiva itsekin hieman selata taaksepäin mitä sitä onkaan tullut tehtyä ja muistella mistä tilanteesta sitä lähdettiinkään tänä vuonna liikkeelle. Kun alkuvuonna aloitin viiden kilsan lenkillä ja kahden minuutin vedoilla, on siitä tultu aika paljon eteenpäin. Parasta on se, että ylipäätään on pystynyt jo liikkumaan näin hyvin ja toki kehitys ilahduttaa myös. Tyytyväinen olen myös siihen, että päätin lähteä kisoihin, vaikka kunto ei vielä entisellään olekaan. Tänä vuonna onkin jo kisoja enemmän käytynä kuin aiempina vuosina tähän mennessä :)

Seuraavaa puolta vuotta en ole vielä hirveästi miettinyt, mutta ehkä jos olisi hieman suunnitelmallisempi ja tekisi välillä hieman pidempiä ja kovempia lenkkejä päästäisiin taas hieman eteenpäin. Vaikka nykyinen kunto onkin saavutettu melko helposti, tuntuu nyt siltä, että jos tästä haluaa kehittyä, pitäisi treeneihin panostaa hieman enemmän. Menneeseen puoleen vuoteen ja nykyiseen kuntoon olen tyytyväinen, mutta toki haluan tästä vielä kehittyä. Kohti uusia treenejä siis :)

sunnuntai 25. kesäkuuta 2017

TREENIVIIKKO 25/2017

Takana on kiva treeniviikko, joka sisälsi neljä juoksukertaa. Maanantai ja tiistai aamuina juoksin lenkit vaunujen kanssa. Maanantaina reilut seitsemän kilsaa ja tiistaina reilut yhdeksän kilsaa. Molemmat lenkit sujuivat hyvin ja kivaa oli juosta taas melko aikaisin aamulla.

Keskiviikkona pidin lepopäivän ja torstaina juoksin vauhtikestävyystreenin. Juoksin neljä kahden kilsan vetoa 1-2 minuutin hölkkäpalautuksilla. Yleensä juoksen hitaammat vedot ensin ja siirryn sitten reippaampiin, mutta tällä kertaa tein nämä vuorotellen. Vetojen vauhdit olivat 4:47/4:32/4:46/4:30/km. Hitaammat eli ensimmäinen ja kolmas veto menivät melko helposti, vaikka ylämäissä toki kävi hieman voimillekin. Toinen ja neljäs veto tuntuivat jo selvästi kovemmilta ja piti vilkuilla kelloakin ettei vauhti tipu liikaa. Tavoitevauhdit toteutuivat kuitenkin hyvin eikä treeni tuntunut liian raskaalta. Verryttelyjen kanssa kilsoja kertyi yhteensä 11 km.


Perjantain lepopäivän jälkeen juoksin pitkiksen lauantaina. Kilsoja kertyi mukavasti 19 km ja juoksu tuntui melko hyvältä. Keskivauhti oli 5:14/km, joten tavallista reippaammin lenkki sujui. Kuusi viimeistä kilsaa olivat lenkin nopeimmat. Näistä kolme ensimmäistä menivät hieman päälle viiden minuutin kilsavauhdilla ja viimeiset kolme alle viiden minuutin vauhtia. Tällä kertaa pitkis oli viikon paras treeni ja olo oli varsin hyvä lenkin jälkeen :)

Ma: Vaunulenkki 7,2 km, 45 min, 6:20/km
Ti: Vaunulenkki 9,4 km, 60 min, 6:22/km
Ke: Lepo
To: VK 1 ja 2: 4x2km, 4:47-4:30/km + verkat
Pe: Lepo
La: PK pitkä: 19 km, 1:39, 5:14/km
Su: Lepo
yhteensä 46,6 km.

maanantai 19. kesäkuuta 2017

TREENIVIIKKO 24/2017

Viime viikon aloitin kahdella lepopäivällä, koska lauantain kisan ja sunnuntain vaunupitkiksen jälkeen teki mieli ottaa pari päivää hieman kevyemmin. Keskiviikkoaamuna tein lenkin vaunujen kanssa niin, että välissä piipahdettiin kaupassa. Aiemmin, kun poju vielä herätteli öisin, nukuin itsekin yleensä aamulla päikkärit samaan aikaan pojun kanssa. Nykyään meillä ei kuitenkaan enää syödä öisin, joten saan nukuttua paremmin ja siten voin nauttia taas aamulenkeistä. Tämä on aika huippu juttu, koska olen aina pitänyt eniten aamutreeneistä. Heti aamulla kovat treenit eivät ehkä suju parhaiten, mutta pk-lenkeille aamut ovat parasta aikaa. Keskiviikon aamulenkille kertyi mittaa 11 kilsaa.

Aamulenkin maisemia :)



Torstaina juoksin vauhtikestävyystreenin. Tällä kertaa ensin neljä kilsaa keskivauhdilla 4:43/km ja sen perään viisi puolen kilsan vetoa, vauhdit olivat: 4:30/4:23/4:24/4:15/4:18/km. Oli taas hieman mäkinen reitti, joten hitaimmissa vedoissa hidasti ylämäet ja nopeimmissa avitti laskut. Päivä oli lämmin ja juoksu kävin jonkin verran voimille, joten parin minuutin palauttelut tein tällä kertaa kävellen. Verryttelyjen kanssa koko treenin pituus oli noin kymmenen kilsaa.

Myös lauantaille oli luvassa lämmin päivä, joten suuntasin vaunulenkille taas aikaisin aamulla. Tällä kertaa juostiin seitsemisen kilsaa ja juoksu kulki hyvin. Kiva oli taas juosta rauhallisessa aamussa, kun juuri ketään muita ei vielä ollut liikenteessä.

Viikon tavoitteena oli juosta neljä lenkkiä ja vähintään 40 kilsaa, joten sunnuntaille oli suunnitelmissa noin puolentoistatunnin lenkki. Mahdollisina lenkkiaikoina tuli kuitenkin kaatamalla vettä, joten pitkis jäi eilen juoksemassa. Pieni sadehan ei juostessa haittaa mitään, mutta kaatosateeseen ei kuitenkaan tule lähdettyä. Muuten oli melko kiva treeniviikko, harmi kuitenkin kun tuo viikon pitkis jäi juoksematta.

Ma ja ti: Lepo
Ke: Vaunulenkki 11 km, 68 min, 6:13/Km
To: VK1: 4 km, 4:43/km + VK2/MK: 5x500m, 4:15-4:30/km + verkat n. 2km
Pe: Lepo
La: Vaunulenkki 7,1km, 43 min, 6:05/km
Su: Lepo

tiistai 13. kesäkuuta 2017

TREENIVIIKKO 23/2017

Viime viikko oli treenien suhteen melko kiva, ehdin juoksemaan jopa viidesti. Suurimman osan lenkeistä juoksin vaunujen kanssa. Nyt, kun juoskurattaat ovat käytössä ilman vaunukoppaa on meno paljon aiempaa kevyempää ja juoksu siten niiden kanssa mielekkäämpää. Vaunujen kanssa juoksin maanantaina, perjantaina ja sunnuntaina. Kaikki lenkit sujuivat hyvin ja  sunnuntaina innostuin juoksemaan vaunujen kanssa jopa ensimmäisen pitkiksen. Alunperin oli tarkoitus tuoda poju kotiin, kun mies olisi kotiutunut ja jatkaa lenkkiä sitten yksin, mutta ensimmäinen puolituntinen meni kuitenkin niin kivasti, että päätin jatkaa vaunujen kanssa koko lenkin. Edellisen päivän kisa ei myöskään tuntunut kropassa yhtään ja juoksu kulki hyvin. Keli oli sunnuntaina myös oikein kivan kesäinen ja löysin taas uusia reittejä, joille täytyy palata uudestaankin.


Keskiviikkona kävin juoksemassa hieman reippaamman pk-lenkin: 8,8 km, 5:04/km. Päivä oli lämmin ja se tuntui hieman juostessakin, mutta siihen nähden etten ole parhaimmillani kovin lämpimissä keleissä, meni lenkki hyvin.


Lauantaina juoksin lyhyen kisan eli 4,3 kilsaa aikaan 18:22. Ei ollut mikään helpoin juoksu, mutta kiva oli kuitenkin kokea taas uusi kisa. Lisää voit lukea täältä.

Ma: Vaunulenkki 51 min, 8,1 km, 6:15/km
Ti: Lepo
Ke: PK 44 min, 8,8 km, 5:04/km
To: Lepo
Pe: Vaunulenkki 48 min, 7,7 km, 6:12/km
La: Kisat 4,3 km, 18:22, 4:23/km, KS 184 + verkat n. 3km
Su: PK pitkä vaunujen kanssa 90 min, 14,3 km, 6:19/km
Yhteensä n. 46 km

Edeltävän viikon 22 treenikooste jäi tekemättä, koska viikko meni pienessä flunssassa. Kerran kävin juoksemassa, mutta muuten liikkumiset piti jättää vaunulenkkeihin.

sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

KISOISSA 4,3 KILSAA

Eilen osallistuin täällä Kuopiossa 4,3 kilsan kisaan. Kisa oli Riennon 110 ja Suomi 100 vuotta juhlajuoksu. Kisa juostiin Valkeisenlammella ja lampi kierrettiin kolme kertaa. Ympäristö oli siis kiva ja reitti hyvin tasainen. Ennakkoon en ollut taas ilmoittautunut ja vielä aamulla mietin lähteäkö vai ei. Viikon kova treeni oli kuitenkin vielä tekemättä, joten ajattelin, että sama se on mennä kisaan juoksemaan. Seuraavia kisoja ei myöskään ole nyt tiedossa kuin ehkä vasta elo/syyskuussa, joten senkin vuoksi päätin osallistua, kun kisa kerta täällä käytiin.

Aikaa 4,3 kilsaan kului 18:22, keskivauhti oli 4:24/km ja keskisyke 184. Ei siis mennyt mitenkään erityisen loistavasti ja aika raskasta oli. Hiekkatie ja kuumuus ehkä vaikuttivat hieman vauhtiin ja juoksun kulkuun, mutta ehkä tämän hetken kunnolla ei kovempaa päästäisi muutenkaan. Myös jalat tuntuivat eilen hieman voimattomilta. Parin viikon takainen kymppi meni keskivauhdilla 4:31/km, joten sen perusteella odotin, että tässä kisassa pääsisin hieman reippaampaa vauhtia. Välillä vilkaisin kellosta, että odotuksia hitaammin mennään, mutta yhtään kiristämisen varaa ei tällä kertaa kuitenkaan ollut. Onneksi ei ollut pidempi kisa, koska oli hieman sama fiilis kuin kympin kisassa, että kunhan tässä nyt maaliin selviäisi. Yleensä pystyn kisoissa vielä jonkinlaiseen loppukiriin, mutta  tällä kertaa ei oikein löytynyt voimia siihenkään. Vaikka hieman vaikeaa olikin, niin näin lyhyen kisan jälkeen kuitenkin palautuu nopeasti ja pian tuntuikin kuin mitään kisaa ei olisi juossutkaan. Ja niin tuntui tänäänkin, juoksu kulki paljon paremmin kuin eilen.

Ei tullut siis mitään huikeita onnistumisen tunteita tästä kisasta, mutta onneksi tuli lähdettyä, sain kuitenkin hyvän treenin, kevään ensimmäisen mitalin ja ison pokaalin :) Nyt vain lisää treeniä niin kohta ehkä kulkee taas paremmin.