perjantai 30. kesäkuuta 2017

1-6/2017

Niin se on puolet vierähtänyt tästäkin vuodesta, joten tässäpä pieni katsaus siihen miten on mennyt. Erilainenhan tämä vuosi on ollut, kun juoksutaukoa oli raskauden takia alla joitakin kuukausia. Päällimmäisenä on kuitenkin fiilis, että kroppa on palautunut/palautuu hyvin ja juoksukin lähti sujumaan yllättävän hyvin.

Alkuvuodesta vauva oli vielä hyvin pieni ja vasta mietin sitä, mitenkähän juoksu lähtee tauon jälkeen sujumaan ja miten sitä ylipäätään edes jaksaa yövalvomisten jälkeen treenata. Tammikuun lopun jälkitarkastukseen asti olin juoksematta, mutta sen jälkeen aloitin pikku hiljaa palailla juoksun pariin. Edelleen muistan ensimmäisen lenkin, kun ihmettelin että kulkikin yllättävän hyvin :) Silloin juoksin koiran kanssa puolituntia ja kilsoja kertyi neljä. Tammikuussa pisin lenkki oli 6,5 kilsaa.


Helmikuussa juoksin lenkit useimmiten vaunujen ja/tai koiran kanssa. Pidensin lenkkejä pikku hiljaa ja kuukauden pisin lenkki oli kymmenen kilsaa. Loppukuusta testasin myös ensimmäisiä vetoja ja juoksin silloin koiran kanssa viisi kahden minuutin vetoa. Paljon tuli ulkoiltua, jos ei juosten niin sitten kävellen.


Maaliskuussa vauhtikestävyystreenit kiinnostivat eniten ja venytin vedot kilsan mittaisiksi. Kuukauden pisin lenkki oli puolestaan 15,27 kilsaa. Viikot sisälsivät aina kolme tai neljä juoksulenkkiä ja kunto tuntui helmikuuta paremmalta. Jonkin verran taisi väsymys painaa, mutta hyvin sain kuitenkin treenattua, vaikka välillä "ylimääräisiä" lepopäiviä tulikin pidettyä.

Huhtikuussa kävin Maaningalla juoksemassa vitosen kisan ja tämä oli siis ensimmäisen kisani raskauden jälkeen. Juoksu sujui yllättävän hyvin ja aikaan en voinut olla kuin tyytyväinen,  lue lisää täältä. Pitkis pidentyi huhtikuussa 18,8 kilsaan, kun osallistuin Kolmen kylpylän kirmaisu juoksutapahtumaan.


Toukokuussa kävin laktaattitesteissä päivittämässä treenivauhdit. Tulokset yllättivät positiivisesti ja sain taas lisää tsemppiä treeneihin. Toukokuussa juoksin myös kahdet kisat. Ensin Puijolla ensimmäisen polkujuoksukisani ja sitten seuraavalla viikolla kympin kisan. Molemmat kisat olivat rankkoja, mutta aikoihin olin kuitenkin tyytyväinen. Pitkis pidentyi toukokuussa 20 kilsaan.

Touko-kesäkuussa vaunulenkkejä helpotti se, että juostiin juoksurattailla ilman vaunukoppaa. Meno oli paljon kevyempää ja siten lenkitkin hieman pidentyivät. Samoihin aikoihin poju alkoi nukkua yöt heräämättä syömään, mikä tarkoitti minulle parempia unia ja siten parempaa jaksamista. Aamulenkkejä teinkin kesäkuussa aiempaa enemmän, koska niihin riitti taas jaksamista. Kesäkuussa juoksin ensimmäisen pitkiksen vaunujen kanssa ja kävin 4,3 kilsan kisassa. Hieman takkuinen kisa oli, mutta oli kyllä lämmin päiväkin. Kesäkuussa pitkis ei pidentynyt aiempiin kuukausiin verrattuna, mutta vauhti kasvoi. Viimeinen pitkä lenkki (19 km) meni 5:14 vauhdilla. Enimmäkseen tuli juostua hyviä lenkkejä, mutta aina ei kuitenkaan kulkenut. Etenkin vauhtikestävyystreenit ovat viime viikkoina tuntuneet rankemmilta kuin aiemmin.


Olipa kiva itsekin hieman selata taaksepäin mitä sitä onkaan tullut tehtyä ja muistella mistä tilanteesta sitä lähdettiinkään tänä vuonna liikkeelle. Kun alkuvuonna aloitin viiden kilsan lenkillä ja kahden minuutin vedoilla, on siitä tultu aika paljon eteenpäin. Parasta on se, että ylipäätään on pystynyt jo liikkumaan näin hyvin ja toki kehitys ilahduttaa myös. Tyytyväinen olen myös siihen, että päätin lähteä kisoihin, vaikka kunto ei vielä entisellään olekaan. Tänä vuonna onkin jo kisoja enemmän käytynä kuin aiempina vuosina tähän mennessä :)

Seuraavaa puolta vuotta en ole vielä hirveästi miettinyt, mutta ehkä jos olisi hieman suunnitelmallisempi ja tekisi välillä hieman pidempiä ja kovempia lenkkejä päästäisiin taas hieman eteenpäin. Vaikka nykyinen kunto onkin saavutettu melko helposti, tuntuu nyt siltä, että jos tästä haluaa kehittyä, pitäisi treeneihin panostaa hieman enemmän. Menneeseen puoleen vuoteen ja nykyiseen kuntoon olen tyytyväinen, mutta toki haluan tästä vielä kehittyä. Kohti uusia treenejä siis :)

2 kommenttia:

  1. Upea alkuvuosi! Ihailen, että olet lähtenyt raskauden jälkeen varovasti kroppaa kuunnellen liikkeelle! Pienin askelin edennyt ja luulenpa, että tuo takaa tosi hyviä tuloksia ja kehittymistä tuleviinkin vuosiin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Pohja on nyt hyvä, mielenkiintoista nähdä miten seuraavat puoli vuotta menee ja nytkähtääkö kunto eteenpäin.

      Poista