sunnuntai 27. elokuuta 2017

TREENIVIIKKO 34/2017

Tästä viikosta tuli treenien suhteen melko huono, koska niin kuin edellisessä postauksessa kerroin, on täällä vaivannut pieni flunssa. Tiistaina ja keskiviikkona ehdin käydä juoksemassa, mutta loppu viikko onkin sitten mennyt treenien suhteen lepäillessä.

Viikko sitten sunnuntaina kävin juoksemassa vitosen kisan. Reipas kisa kävi jalkojen päälle, joten maanantaina pidin suunnitellusti lepopäivän. Alun perin olin suunnitellut jo tiistaille vauhtitreeniä, mutta jalat tuntuivat kuitenkin vielä väsyneiltä, joten vaihdoin tiistain ja keskiviikon treenien paikkaa. Tiistaina juoksin palauttavan hölkän ja keskiviikkona vasta vauhtitreenin. Tiistain hölkkä (40 min) sujui hyvin, mutta oikea päätös oli kuitenkin juosta vielä kevyempi treeni vauhtitreenin sijaan.

Keskiviikkona juoksin ensin VK1 alueella (4:50/km) 15 minuuttia ja sen perään hieman reippaammin kolme kertaa 10 minuuttia. Vauhdit toteutuivat suunnitelmien mukaan, mutta kyllä niiden eteen joutui tällä kertaa ihan juoksemaankin. Kymmenminuuttisten vauhdit olivat 4:37/4:37/4:33/km. Vetojen välissä hölkkäilin aina noin pari minuuttia. Koko treenin pituus oli 12,5 km, kun alussa ja lopussa hölkkäilin noin kilsat. Illalla alkoikin sitten jo vähän kurkkukipu vaivaamaan, joten ehkä alkava sairastelu sai juoksunkin tuntumaan hieman raskaalta.


Vielä en ole varma miten ensi viikon kisan kanssa käy. Pahasti en kuitenkaan ole ollut kipeä, joten vielä elän toivossa, että pääsisin juoksemaan. Seuraavat päivät nyt ratkaisevat miten tässä käy. 

MA: Lepo
Ti: PK palauttava 40 min, 7,1 km, 5:39/km
Ke: VK 15 min, 4:50/Km + VK 3x10 min, 4:37/4:37/4:33/km + verkat 2km
To-Su: flunssaa

lauantai 26. elokuuta 2017

VIIKON PÄÄSTÄ PUOLIMARATON?

Viikon päästä on/oli tarkoitus juosta puolimaraton täällä Kuopiossa. Ensimmäinen puolikas pojun syntymän jälkeen ja ensimmäinen  miltei kahteen vuoteen. Viime päivät ovat kuitenkin kuluneet täällä pienessä flunssassa. Harmittaa. Huono ajoitus taas. Tai jos tästä ehtii parantua niin sitten hyvä ajoitus, mieluummin nyt kuin ensi viikolla ;) Keskiviikkona kävin vielä juoksemassa, mutta iltapäivällä alkoi ensin pojulla vuotaa nenä ja pian oli minullakin jo kurkku hieman kipeä. Tällä hetkellä olo on jo vähän parempi mutta ei ihan tervekään. Väsymyskin tässä tietysti painaa, koska yöunet ovat olleet tosi katkonaisia.

Viimeisin puolikas 2015

Tänään oli suunnitelmissa juosta kymppi suurin piirtein puolikkaan kisavauhdilla. Tarkkaa tavoiteaikaa en ole kisaan asettanut, mutta kyllä sen alla 5:00/km vauhdilla pitäisi mennä. Jos olisin päässyt tänään juoksemaan, olisin kokeillut miltä 4:45/km vauhti tuntuisi. Tällainen reipas kymppi antaa hyvin tuntumaa siitä, mikä vauhti voisi kisaan olla sopiva. Tänään kuitenkin vielä lepäillään ja toivotaan, että tämä menisi tässä viikonlopun aikana ohitse.

tiistai 22. elokuuta 2017

TREENIVIIKKO 33/2017

Viime viikolla juoksin hieman vähemmän, koska jalat (ja olo muutenkin) olivat olleet hieman väsyneet. Ensimmäisen lenkin juoksin tiistaina ja se oli PK/VK yhdistelmätreeeni. Ensin peruskestävyyttä 20 minuuttia sen perään vauhtikestävyyttä 25 minuuttia ja loppuun PK:ta viisi minuuttia. Kilsoja kertyi yhteensä  kymmenen. VK osuudella reitti oli mäkinen ja mäkien vaikutus näkyi hyvin vauhdissa. Alku oli ylämäkien vuoksi hitaampaa, mutta keskivauhti nousi selvästi loppua kohden, kun reitti oli tasaista tai laskua. VK osuudella kertyi 5,3 kilsaa, kun keskivauhti oli 4:42/km.

Torstaina juoksin viikon pitkän lenkin (90 min), koska viikonloppuna oli tiedossa kisat. Alussa kulki hieman huonosti, mutta lenkki parani taas loppua kohden. Oli muuten tosi lämpimän kesäinen keli.


Perjantaina ja lauantaina pidin lepopäivät. Kaksi peräkkäistä lepopäivää teki sen, että lauantaina iltapäivällä oli jo hieman levoton olo ja olisi tehnyt mieli juoksemaan. Vettä tuli kuitenkin kaatamalla, joten lenkki sai jäädä.

Sunnuntaina juoksin vitosen kisan aikaan 21:32. Verkkaa kertyi yhteensä 4,3 kilsaa. Lisää kisasta voit lukea täältä. Koska lyhyet kisat vedetään niin kovaa, ovat jalat vieläkin väsyneet. Suunnitelmissa oli tehdä jo tänään vauhtitreeni, mutta on ehkä parempi vaihtaa se vielä palauttelulenkkiin.

Ma: Lepo
Ti: PK 20 min 3,63 km + VK 25 min 5,3 km + PK 5 min 1,1 km
Ke: Lepo
To: PK Pitkä 90 min, 16,44 km, 5:28/km
Pe: Lepo
La: Lepo
Su: Vitosen kisa 21:32 + verkat 4,3 km
Yhteensä n. 35,8 km

maanantai 21. elokuuta 2017

HYVÄNTEKEVÄISYYSHÖLKÄSSÄ VITONEN

Eilen kävin juoksemassa hyväntekeväisyyshölkässä vitosen. Lähtökohdat kisaan eivät tällä kertaa olleet ihan parhaat, kun yöllä tuli nukuttua niin huonosti. Pojulle tulee hampaita ja varmaan se itketti yöllä, joten unet jäivät melko katkonaisiksi. Aamulla en siis ollut kovin innoissani siitä, että oli kisapäivä. Hölkän tuotto menisi kuitenkin vähävaraisten harrastusten tukemiseen, joten en lopulta edes miettinyt ettenkö lähtisi. Tsemppasin itseäni sillä, että oma aika ei ole nyt pääasia, juoksen vain sitä vauhtia mitä tällä kertaa jaksan pyrkien kuitenkin reippaaseen treeniin.

Reitti oli mäkinen kulkien pääosin asfaltilla. Nousua ja laskua oli kuitenkin saman verran, kun puolessa välissä käännyttiin samaa reittiä takaisin. Kääntöpaikalle saakka juoksu sujui aika hyvin eikä tuntunut vielä liian rankalta. Pikku hiljaa alkoi kuitenkin käymään enemmän voimille ja viimeinen kilsa oli jo aika paha. Puolessa välissä aikaa oli kulunut noin 10:30, joten toinen puolisko oli tällä kertaa hitaampi. Vitonen on kuitenkin niin lyhyt matka, että alussa on turhaa hirveästi säästellä. Jos lopussa hyytyy, niin maaliin kuitenkin pääsee aina. Näillä lyhyemmillä matkoilla en kisassa juuri seuraakaan vauhtia vaan annan mennä sitä kyytiä, mikä tuntuu sopivalta. Tällä kertaa mäet ehkä vaikuttivat siihen, että jälkimmäinen puolisko oli hitaampi. Reitti  myös päättyi nousuun, joten kunnon loppukiriä ei pystynyt tekemään eikä siinä saanut enää sekunteja tiputettua pois.


Lopulta kisa kuitenkin meni odotuksia paremmin. Tarkkaa aikatavoitetta minulle ei ollut, mutta toivoin, että saisin keskivauhdin tiputettua maksimikestävyyden puolelle eli alle 4:25/km. Päivän kunto hieman epäilytti, mutta lopulta kisan keskivauhti oli 4:19/km, kun loppuaika oli 21:32. Olin siis tyytyväinen ja pienen kisan etuna tuli myös ensimmäinen kisan voitto :)

keskiviikko 16. elokuuta 2017

KISASUUNNITELMIA

Edellisestä kisasta on vierähtänyt jo kaksi kuukautta, joten on aika palata taas kisojen pariin. Ensimmäisenä olisi vuorossa vitonen, joka juostaan täällä Kuopiossa tämän viikon sunnuntaina. Tarkkaa aikatavoitetta en kisaan aseta, mutta tarkoituksena on kuitenkin vetää tässä viikon kova treeni.

Valkeisenlammen ympärijuoksu 10.6.

2.9 juostaan Kuopio maraton, joten siellä olisi tarkoitus juosta nyt ensimmäinen puolikas pojun syntymän jälkeen. Samalla tämä on ensimmäinen puolikas lähes kahteen vuoteen, joten hieman jännityksellä (kauhulla) tuota kisaa jo odottaakin. Jokunen viikko sitten juoksin puolikkaan treeneissä aikaan 1:45, joten odottaisin, että kyllähän sen hieman alle tuon pitäisi kisassakin mennä. Tarkkaa aikatavoitetta en kuitenkaan ole ajatellut ettei tule liikaa paineita. Kuopion reitillä on myös riittävästi nousua, joten senkään vuoksi en uskalla kovin reippaasta ajasta vielä haaveilla.


Maaninka hölkkä 22.4.

Viime viikkoina olen juossut aiempaa enemmän vauhtitreenejä ja vaikka ne yleensä kivoja ja palkitsevia ovatkin, niin ovat ne myös jonkin verran väsyttäneet. Kuopion puolikkaan jälkeen katson vieläkö kovemmat treenit kiinnostavat vai joko olisi aika hieman keventää ja painottaa enemmän peruskestävyyttä ja lihaskuntotreenejä. Jos vauhtitreenit vielä kiinnostavat, voisin juosta seuraavan puolikkaan Pieksämäellä lokakuussa. Kuopiossa on myös ainakin syyskuussa vielä pienempiä kisoja tarjolla, joten jos kisafiilistä ja jaksamista löytyy, saatan vielä osallistua niihinkin.

sunnuntai 13. elokuuta 2017

TREENIVIIKKO 32/2017

Takana on melko hyvä treeniviikko, juoksin neljästi ja tämän päivän lenkkiä lukuun ottamatta treenit olivat hieman vauhdikkaampia. Ensimmäistä kertaa kilsoja kertyi noin 50 km. Ei vielä mikään hirveä määrä, mutta mulle tässä tilanteessa aika hyvä.

Tiistain vauhtitreenissä tuntui, että vauhdit olisivat menneet hieman eteenpäin. Juoksin ensin 30 minuuttia VK1 alueella ja sen perään neljä kilsan vetoa. VK1 osuus meni melko helposti ja vauhti oli hieman aiottua reippaampaa (4:42/km). Kilsan vedot kävivät sitten jo enemmän voimille, mutta tavoitevauhteihin päästiin niissäkin ilman liian kovaa yrittämistä. Kolme ensimmäistä vetoa juoksin VK2 alueella (4:32/4:29/4:29/km) ja viimeisen juuri ja juuri MK alueella (4:21/km). Koko treenin pituus oli 13,8 kilsaa, kun vetojen välissä palauttelin pari minuuttia ja verryttelyä kertyi kaksi kilsaa.

Torstaina juoksin kympin aerobisen kynnyksen tuntumassa (4:56/km).  Nyt ei kulkenut niin hyvin kuin tiistaina, mutta kyllä tuolla vauhdilla pystyy aina kympin vetämään.

Perjantaina pidin viikon kolmannen lepopäivän ja lauantaina juoksin taas reippaamman treenin: VK1 20 min + VK2 15 min + MK 1km. Etukäteen treeni ei vaikuttanut pahalta, mutta kyllä se aika paljon voimille kävi. VK1 osuus meni taas ihan ok, mutta VK2 osuus alkoi lopussa tuntua pitkältä ja etenkin tuo viimeinen kilsa tuntui rankalta. Vauhdit kuitenkin toteutuivat tavoitteiden mukaisesti, ensimmäinen osuus 4:49/km, seuraava 4:34/km ja viimeinen kilsa 4:16/km. Verkkojen ja palautteluhölkkien kanssa koko treenin pituus oli 12.2 km.

Tänään juoksin tavallista kevyemmän pitkiksen, mikä teki hyvää lauantaisen vauhtitreenin jälkeen. Ensin juoksin koiran kanssa poluilla 47 minuuttia ja sen jälkeen jatkoin lenkkiä itsekseen 45 minuuttia. Metsäosuus teki hyvää hieman väsyneille jaloille ja juoksu tuntui paljon helpommalta kuin yksin juostu tieosuus. Pitääpä jatkossakin siirtyä palautteluhölkille metsään, kun se tuntui väsyneissä jaloissa paljon paremmalta.


Ma: Lepo
Ti: VK1 30 min, 6,4 km, 4:42/km + VK2 3x1km, 4:29-4:32/km + MK 1km, 4:21/km + verkat 2km
Ke: Lepo
To: PK 10,2 km, 50 min, 4:56/Km
Pe: Lepo
La: VK1 20 min, 4,2 km, 4:49/km + VK2 15 min, 3,3km, 4:34/km + MK 1km, 4:16/km + verkat 3,3 km
Su: PK polkujuoksu koiran kanssa 47 min, 6 km, 7:47/km + PK 45 min, 8 km, 5:34/km
Yhteensä: n. 50 km

sunnuntai 6. elokuuta 2017

TREENIVIIKKO 31/2017

Viikko piti pitää juoksusta taukoa kipeän lonkankoukistajan vuoksi, mutta onneksi tällä viikolla pystyin jo treenaamaan aivan normaalisti. Juoksemassa kävin neljästi ja useampana päivänä tein myös lyhkäsiä lihaskuntotreenejä.

Maanantaina pidin vielä lepopäivän ja tiistaina juoksin tasavauhtisen kympin vk-alueella (4:50/Km). Hieman väsynyt olo oli juoksemaan lähtiessä ja alku olikin vähän vaikeaa, mutta kilsojen kertyessä juoksu alkoi kulkea paremmin. Noin kilsan verkat tein alkuun ja loppuun.

Keskiviikkona jalat olivat tiistain lenkistä ja kyykyistä hieman tukkoiset, mutta lyhkänen (6 km) vaunulenkki teki hyvää. Heinäkuussa miehen lomaillessa juoksin todella vähän vaunujen kanssa, mutta jatkossa todennäköisesti taas useammin. Päätreenit pyrin edelleen tekemään itsekseen, mutta ainakin palauttelulenkkejä tulen juoksemaan vaunujen kanssa.

Torstain lepopäivän jälkeen juoksin perjantaina tunnin lenkin. Ensimmäisen puolituntisen pk-alueella (5:32/km) ja toisen vk-alueella (4:48/km). Hieman meinasi tuntua raskaalta, joten tyytyväinen olin kun sain treenin kuitenkin tehtyä suunnitelmia mukaan.


Lauantaina pidin taas lepopäivän ja tänään juoksin pitkiksen. Välillä tuli vettä kaatamalla, mutta siitäkin huolimatta lenkki meni ihan kivasti ja tuntui, että 18 kilsaa kertyi melko nopeasti. 

Viikko sisälsi hyviä treenejä, vaikka jalat eivät parhaassa vedossa olleetkaan. Heinäkuussa sain nautiskella aamu- ja päivälenkeistä, joten hieman iltapäivälenkit vaativat vielä totuttelemista, mutta eiköhän niihinkin taas totuta.

Ma: Lepo
Ti: VK 10 km, 48 min, 4:50/km + verkat 2,2 km
Ke: Vaunulenkki 6 km, 36 min, 6:00/km
To: Lepo
Pe: PK 30 min, 5,4 km, 5:32/km + VK 30 min, 6,3 km, 4:48/km
La: Lepo
Su: PK pitkä 18 km, 1:40, 5:34/km
Yhteensä n. 48 km